Góry w obiektywie – poradnik fotografa, Michała Sośnickiego. Część szósta

przez Administrator | Opublikowano 24 sierpnia 2016 9:31

Fotografie prosto z aparatu, czyli format JPG, czy może poddane obróbce w programie graficznym, czyli RAW? HDR.

Zacznijmy od wyjaśnienie co to jest format zapisu JPG, a co oznacza RAW.

HDR z 3 zdjęć, z poprawnym balansem bieli

HDR z 3 zdjęć, z poprawnym balansem bieli

HDR z 3 zdjęć, z błędnym balansem bieli ustawionym na światło fluorescencyjne

HDR z 3 zdjęć, z błędnym balansem bieli ustawionym na światło fluorescencyjne

JPG – format plików, w których zastosowana zostaje kompresja statycznych obrazów rastrowych (obrazów złożonych z pikseli o określonym kolorze) o tej samej nazwie. Kompresja JPEG używa algorytmu stratnego. Oznacz to, że podczas kompresji informacji, część z nich zostaje bezpowrotnie stracona.

Zalety:

  • mały rozmiar pliku
  • większa niż w RAW liczba zdjęć w serii
  • jednolity format pliku .jpg, obsługiwany przez wiele programów i urządzeń (telefony, telewizory, ramki itd.)

Wady:

  • stratna kompresja informacji o obrazie
  • mała rozpiętość bitowa–tonalna
  • szybsze niż w RAW uzyskanie przepaleń w białych obszarach i zaczernień w cieniach

RAW – w fotografii cyfrowej rejestracja zdjęć w formacie RAW pozwala na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat, dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze. Format RAW charakteryzuje się dużym zakresem tonalnym, brakiem kompresji stratnej i zawiera zazwyczaj 12 lub 14 bitów na piksel (w odróżnieniu od 8-bitowych plików JPEG).

Plik w formacie RAW uważa się za cyfrowy odpowiednik negatywu, a jego konwersję za wywoływanie. Wywołanie RAW-u można powtarzać dowolną liczbę razy. Nie jest możliwy natomiast proces odwrotny – nie można przekształcić zdjęć np. z formatu JPEG na format RAW, bo część danych uległa bezpowrotnej utracie (pominięciu) w wyniku kompresji stratnej.

Zalety:

  • ogromna ilość informacji o obrazie
  • możliwość zmiany temperatury barwowej zdjęcia po jego wykonaniu
  • możliwość przywrócenia prawie niewidocznych obszarów w światłach i cieniach

Wady:

  • duży rozmiar pliku
  • mniejsza liczba zdjęć w serii niż JPG
  • do jego wywołania konieczny jest dedykowany program graficzny (Lightroom, Photoshop, Capture One)

HDR – technika w fotografii polegająca na wykonaniu kilku ekspozycji tego samego kadru. Składa się z reguły z 3 lub 5 zdjęć, z których część jest niedoświetlona, a część prześwietlona. Dzięki tej technice, otrzymujemy obraz z ogromną rozpiętością tonalną. Zdjęcia wykonujemy z różnicą 1-3 EV (w zależności od tego jak duża rozpiętość tonalna jest danej sceny), a następnie łączymy obraz w jeden plik.

Poprawny balans bieli, ale z przeszkadzającymi na dole kadru, koronami drzew

Poprawny balans bieli, ale z przeszkadzającymi na dole kadru, koronami drzew

Błędny balans bieli ustawiony na światło lampy błyskowej

Błędny balans bieli ustawiony na światło lampy błyskowej

Tak, to wszystko teoria a co oznacza to w praktyce? Wiele osób uważa że „prawdziwy” obraz powstaje tylko fotografując w JPG bo został zrobiony bezpośrednio przez nasz aparat i wygląda tak jak go widzieliśmy, a nie jak widzi go fotograf, wywołując RAW.

Niestety – to błąd. Robiąc zdjęcie w JPG, tak naprawdę cały proces obróbki wykonuje za nas procesor w aparacie. Nie mam więc wpływu ani na ostrość, ani na kolorystykę, kontrast itp. Jeśli prześwietlimy lub nie doświetlimy zdjęcia, praktycznie w JPG nie jesteśmy w stanie tego błędu naprawić. Podobnie rzecz się ma z balansem bieli. Jeśli natomiast korzystamy z formatu RAW, i nie doświetlimy zdjęcia o powiedzmy 2,3, a nawet w niektórych modelach o 5 EV, spokojnie możemy „wyciągnąć” zdjęcie do poprawnych parametrów.

Strony: 1 | 2

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn