Badania firmy Polar: trening oparty na tętnie wpływa na poprawę wyników

przez Administrator | Opublikowano 09 października 2017 10:42

Według badań firmy Polar, osoby uprawiające sport wciąż nie posiadają wystarczającej wiedzy, jak trenować w oparciu o tętno, aby osiągnąć własne cele treningowe. W tej sytuacji pomocne mogą okazać się funkcje Polar Smart Coaching i spersonalizowany program treningowy.

Firma Polar, od 40 lat lider w produkcji zegarków sportowych i monitorów aktywności, ujawniła wyniki badań, które opisują wykorzystanie pomiaru tętna w czasie treningów. Dane, zbierane od sierpnia 2016 r. do stycznia 2017 r., dostarczają unikalnych spostrzeżeń, informując o tym, jak sportowcy o różnym stopniu zaawansowania trenują w oparciu o tętno i wskazując co mogą poprawić. Dane pokazują, że chociaż użytkownicy korzystają z pulsometrów, to na co dzień tylko biernie monitorują tętno, zamiast aktywnie wykorzystywać dane do poprawy swoich osiągnięć.

Więcej treningów tygodniowo, niższe strefy tętna.

Badania Polar pokazały, że ludzie którzy trenują średnio 3,5 razy na tydzień, zazwyczaj ćwiczą z lekką lub umiarkowaną intensywnością, w drugiej i trzeciej strefie tętna. Ta grupa użytkowników trenuje często, ale z nieproporcjonalnie niską intensywnością. Nie stawia sobie wyzwań i nie trenuje w wyższych strefach tętna, co prawdopodobnie skutkuje osiąganiem przeciętnych wyników. Dla tych użytkowników najwięcej korzyści przyniosłyby częstsze treningi w czwartej i piątej strefie tętna. 

Mniej treningów tygodniowo, wyższe strefy tętna.

Użytkownicy, którzy trenują średnio 2,9 razy na tydzień, zazwyczaj ćwiczą w czwartej strefie tętna, czasami także w trzeciej lub piątej strefie tętna. Trenują intensywnie i niekiedy osiągają tętno maksymalne. Ta grupa osób trenuje z nieproporcjonalnie dużą intensywnością, w ich planie treningowym brakuje treningów o umiarkowanej intensywności oraz regeneracyjnych.

Taki sposób trenowania może doprowadzić do kontuzji oraz przetrenowania, ponieważ użytkownicy nie spędzają wystarczająco dużo czasu na budowaniu wytrzymałości ogólnej, rozwijanej podczas treningów w niższych strefach tętna. Ta grupa użytkowników skorzystałaby najbardziej na częstszych treningach w drugiej i trzeciej strefie tętna, ograniczając czas spędzony w czwartej strefie tętna.

Zaawansowani sportowcy posiadają odpowiednią wiedzę na temat tętna.

Użytkownicy, którzy trenują średnio 6,8 razy na tydzień, ćwiczą w różnych strefach tętna, przy czym najmniej czasu spędzają w piątej strefie. Najpopularniejszym urządzeniem używanym podczas ich treningów jest Polar V800, co wskazuje, że jest to prawdopodobnie grupa zaawansowanych sportowców. Posiadają oni wiedzę na temat treningu opartego na tętnie i stale monitorują tętno, aby osiągać wyznaczone cele, kontrolować regenerację i unikać urazów.

Trening oparty na tętnie może być trudny dla początkujących, ponieważ często nie są oni pewni, od czego zacząć, ani jak wykorzystać dane – mówi Sebastian Kienle, mistrz świata Ironman. – Często takie rzeczy jak jakość snu, upał lub odwodnienie mogą istotnie wpłynąć na tętno, tak więc zrozumienie wskazań tętna jest dla mnie ważne, ponieważ wskazuje, jak „ciężka” jest dana sesja treningowa. Główną zaletą produktów Polar jest to, że upraszczają te dane i zapewniają jasne wskazówki zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu treningu.

Strony: 1 | 2

Tagi

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn