Brytyjsko-polski Titanic na Eigerze – więcej szczegółów o przejściu

przez Administrator | Opublikowano 19 grudnia 2016 14:53

Marcin „Yeti” Tomaszewski wraz z Tomem Ballardem, wytyczyli pierwszą, polską, zimową drogę w stylu big wall na północnej ścianie Eigeru. Mimo bardzo trudnych warunków, kruchej i oblodzonej ściany, wspinaczka zakończyła się sukcesem i po 7 dniach, 6 grudnia 2016 polsko-brytyjski zespół osiągnął cel – szczyt morderczej góry Eiger.

To osiągnięcie można uznać za mistrzostwo świata we wspinaczce w stylu big wall i potwierdza ono ogromny potencjał zespołu Tomaszewski-Ballard wynikający z ich wszechstronnych umiejętności wspinaczkowych.

„Titanic” na Eigerze – na prowadzeniu Tom (fot. Marcin Tomaszewski)

Jestem z Eigerem kwita! To było moje 4. podejście do wytyczania drogi na Eigerze. 1. raz 1995 ściągano mnie za ściany helikopterem w załamaniu pogody. 2 raz 2006 chyba odpadłem solo z blokiem, połamałem żebra i wycofałem się sam. 3 raz, ponownie z powodu załamania pogody, musiałem zrezygnować, chyba w 2008 roku. Dopiero ta 4. wyprawa na północną ścianę Eigeru zakończyła się sukcesem – powiedział Marcin „Yeti” Tomaszewski, polski alpinista, specjalizujący się we wspinaczce w stylu big wall.

„Titanic” na Eigerze (fot. Marcin Tomaszewski)

Nowa trasa na północnej ścianie góry Eiger została nazwana TITANIC. Na drodze napotkano następujące stopnie trudności: wspinaczka hakowa – A3, wspinaczka mikstowa – M5 oraz wspinaczka klasyczna – 6b. Zespół wyznaczył linię o długości 2000 m do szczytu.

Skale trudności odnoszą się do najbardziej skrajnych warunków w ścianie, które wymagają od alpinisty dużego doświadczenia oraz umiejętności wspinaczki w kilku dyscyplinach alpinizmu na raz (lód, skała, mikst).

Akcja górska trwała od 29.11- 06.12.2016 roku. Zamontowano stałą asekurację w postaci 24 spitów
na wyciągach oraz na 26 stanowiskach. W trakcie powrotu do podstawy ściany wykonano 40 stanowisk zjazdowych.

To kolejny sukces zespołu Tomaszewski-Ballard. Wcześniej wspólnie wytyczyli m.in. nową drogę
na jednej z największych ścian Dolomitów, Civetta (lato 2016).

„Titanic” na Eigerze (fot. Marcin Tomaszewski)

Szczegółowy opis wspinaczki na północną ścianę Eiger, zima 2016:

Pomysł zrealizowania nowej polsko-brytyjskiej linii na północnej ścianie Eigeru powstał na początku listopada 2016 roku. Sam zamysł i wypatrzenie potencjalnego miejsca na nową drogę nastąpił natomiast wiele lat wcześniej. W trakcie dyskusji pomiędzy Marcinem Tomaszewskim i Tomem Ballard wytypowane zostały dwa potencjalne miejsca. W prawej części ściany w okolicy istniejącej drogi „Yeti” – projekt Tomaszewskiego oraz od strony lewego skrzydła północnej ściany – zamysł Ballard’a. Po krótkiej dyskusji wybrana została linia Toma Ballarda, który znał tę okolicę ściany ze swoich wcześniejszych przejść letnich.

Wybrana linia składała się z dwóch części. Na pierwszą składał się około 1000 metrowy odcinek trzech skalnych barier o dużym nagromadzeniu trudności poprzecinanych terenem mikstowym oraz 800 metrowe mikstowo-śnieżne wejście na grań a następnie szczyt główny Eiger 3970 mnpm. Ze względu na duże nagromadzenie trudności skalnych, kruchość skały oraz eksponowanie terenu wybrany został styl wielkościanowy i biwakami w podwieszanym namiocie typu portaledge. Ze względu na wspomnianą jakość skały oraz konieczność holowania sprzętu zespół wyposażony był w kotwy rozporowe z plakietkami 8 oraz 10 mm.

28 listopada około północy alpiniści spotkali się w szwajcarskiej miejscowości Interlaken.
29 listopada rozpoczęli transport sprzętu pod ścianę. Akcja planowana była na 10 dni. Tom i Marcin zdecydowali się rozpocząć wspinaczkę bez wcześniejszego poręczowania ściany, czyli wieszania lin, i powrotu do miejscowości Grindelwald. W dniu rozpoczęcia wspinaczki i pokonaniu pierwszej skalnej bariery oraz następującego po nim mikstu po około 300 metrach wspinacze założyli pierwszy biwak w ścianie, który usytuowany był u podstawy drugiej bariery skalnej.

W trakcie kolejnych dni sukcesywnie pokonywane były dwie kolejne bariery skalne oraz śnieżne odcinki ściany pomiędzy nimi. Napotkane trudności zmuszały wspinaczy do użycia techniki hakowej. W trakcie zdobywania wysokości zakładane zostały kolejne podwieszane biwaki a sprzęt o wadze ok. 80 kg holowany był przy pomocy specjalistycznych technik alpinistycznych. Piątego dnia wspinaczki, 4 grudnia założony został ostatni, czwarty biwak w połowie trzeciej 500 metrowej bariery skalnej.

Strony: 1 | 2

Wyświetlam 1 Comments
Dodaj swój komentarz
  1. Tom napisał(a):

    „Akcja górska trwała od 29.11- 06.12.2016 roku.”
    „pierwszą, polską, zimową drogę”

    Zimową? Zima zaczyna się chyba nieco później…

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn