Cudze chwalicie, swego nie znacie – polskie marki outdoorowe. Część I

przez Aneta Żukowska | Opublikowano 10 maja 2013 14:15

Dużo pisze się o zachodnich markach outdoorowych, a wciąż niewiele o polskich producentach odzieży i sprzętu do aktywności na świeżym powietrzu. A przecież mamy wiele rodzimych marek, które nie tylko reprezentują doskonały poziom, ale także bardzo dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach.

W sumie na naszym rynku działa ponad 20 polskich marek stricte outdoorowych. Nie liczymy tu rzeszy producentów sprzętu narciarskiego, czy do freeride, podobnie jak i wszystkich tych firm, które produkują sportową bieliznę termoaktywną. Jeśli jednak ktoś będzie miał ochotę wyekwipować się tylko u polskich producentów, z pewnością w ich asortymencie znajdzie (prawie) wszystko, co jest potrzebne na outdoorową wyprawę.

Sprzęt polskich marek używany jest na najwyższych szczytach świata (fot. Artur Hajzer)

Sprzęt polskich marek używany jest na najwyższych szczytach świata (fot. Artur Hajzer)

Dodajmy, że marki, które najprężniej działają na polskim rynku, powstały w 1989 roku lub na początku lat 90., miały więc wiele czasu na ugruntowanie swojej pozycji na wciąż młodym, rodzimym rynku outdoorowym.

Odzieżowi potentaci

Segment, który ma największą reprezentację wśród polskich producentów, to odzież. Mamy tu pełen przekrój marek, od tych przeznaczonych dla pasjonatów rekreacyjnego outdooru, aktywniejszych trekkingów, po specjalistów, do których można zaliczyć wspinaczy.

Na wstępie warto wspomnieć o wielkim nieobecnym, czyli marce Alpinus.

Przedstawiając jej historię w skrócie: marka Alpinus została założona w 1991 roku przez Artura Hajzera, Janusza Majera i Ryszarda Wareckiego, właścicieli nieistniejącej już firmy ADD. Po różnych zawirowaniach Alpinus popadł w kłopoty finansowe, zaciągnął kredyt w Banku Współpracy Europejskiej S.A., zastawiając w nim markę Alpinus. Ostatecznie firma zbankrutowała, a właścicielem marki stał się bank, który w 2004 roku sprzedał Alpinusa firmie Euromark Polska Sp. z o.o.

alpinus_logo

Przez długi czas Alpinus jako jedyny polski producent na rynku outdoorowej odzieży korzystał z licencji na stosowanie laminatów Gore-Tex®. Marka eksperymentowała także z innowacyjnymi produktami wykorzystującymi dzianiny Polartec®.

Niestety firma Euromark Polska ogłosiła w 2012 roku upadłość – po historii pełnej wzlotów i upadków Alpinus po raz kolejny zniknął z polskiej mapy outdooru (firma Euromark Polska wciąż jeszcze nie spłaciła kredytu za markę Alpinus).

Podobnie jest z Campusem, który również wciąż widoczny jest na polskich szlakach. Campus został założona w 1997 roku, a jako, że także należał do spółki Euromark Polska, podzielił los Alpinusa. Czy był to ostatni rozdział w życiu tych marek, o tym jeszcze trudno przesądzić. Być może odrodzą się z popiołów…

Artur Hazjer i Janusz Majer założyli natomiast inną markę, która obecnie cieszy się na polskim rynku popularnością i dużą rozpoznawalnością – mowa oczywiście o HiMountain. Marka należy do firmy Mount ze Świętochłowic.

Strony: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

Wyświetlam 18 komentarzy
Dodaj swój komentarz
  1. Klaudi napisał(a):

    Fajny artykuł, ale przydałyby się odnośniki do wymienionych firm (chociażby ukryte pod logo danej firmy).

    Super, ze portal się rozwija, wiele przydatnych informacji można przeczytać ;)

  2. Aneta Żukowska napisał(a):

    Bardzo proszę, linki dodane :)

  3. Klaudi napisał(a):

    Dziękuję uprzejmie ;) Można to wziąć za lenistwo, ale takie szczególiki są przyjemne ;)

    W każdym razie macie duży plus za szybką i przychylną reakcję na sugestię czytelników :)

  4. mk napisał(a):

    a gdzie chociazby tutaj malochowski, pajak, yeti?

  5. def napisał(a):

    Cumulus

  6. Jaro napisał(a):

    1. Nie mam pojecia co w tm zestawieniu robi Alvika. Pomijając juz brak innych znaczących marek (ok, będą w drugiej części), to po co dodawać firmę, ktora nie żyje na rynku outdoorowym?
    2. Chusty 4fun – toz to obraza dla pozostałych marek w zestawieniu.
    3. Milo chce większość produkować w Polsce? Oooo, znaczy obroty spadają i nie łapią sie na azjatyckie minimum…

    • Grzesiek napisał(a):

      Bardzo fajne zestawienie, o niektórych markach nawet nie wiedziałem, że są z Polski. Spojrzałem na majtki w szafie, a tam „Made in Poland”. Genialnie! Wyczekuję kolejnej części.

  7. cornelius napisał(a):

    A co się dzieje z marką Bergson?

  8. […] pierwszej części naszej prezentacji polskich marek outdoorowych, pisaliśmy przede wszystkim o producentach odzieży oraz sprzętu wspinaczkowego. Druga część, […]

  9. nika napisał(a):

    softshell monatno kupilam właśnie dlateog że jest z polski i podobno świetny jakościowo,,tak taternicy ją noszą,,natomiast ja jej więcej nie wybiore,,,szycie , kroj jest dosyć niewygodny a za ta cene moge kuić idealnie wykończony sofshell marmota, i bardoz żałuje ze poepelniłąm ten błąd, wiadomo kasa,,nadal rozgłądam się za poslkimi produtkami,, byłoby super g∂īby dociągnęli poziomem do cen..albo odwtronie,

  10. Lord Protektor napisał(a):

    Problem z polskimi markami outdoorowymi jest taki, że albo prezentują bardzo niski poziom jakościowy (jak Campus, 4Fun, Feel Free), albo starają się kreować markę niemalże elitarną, a wtedy ceny często mogą bić na głowę produkty zachodnich, uznanych marek… czy dorównują im też jakością? Pewnie czasami tak, czasami nie. W każdym razie, w obu przypadkach znajdą się ludzie, którzy kupią tylko dlatego „bo polskie”…

  11. […] do godz. 23:50. Gdyby ktoś miał wątpliwości co do odpowiedzi, wszystko jest na naszych stronach TUTAJ i TUTAJ […]

  12. LukaszKaleta napisał(a):

    Warto tez wspomniec o firmie Malachowski.

  13. Val napisał(a):

    to są polskie firmy???? A gdzie Sitotex, Drespol i inne? Wydaje mi się że te, które wymieniacie to jacyś potentaci przenoszący biznes do Chin.

  14. ViP napisał(a):

    Z Polskich firm polecam także Laka, też mają ciekawe produkty.

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn