Szwajcarskie Alpy, Muzeum Susch, ucieleśniona natura, ekofeminizm – to hasła, które zapadły mi w pamięć z rozmowy z Marią Zimpel, która ponownie zaprosiła moje studio, abyśmy zaprojektowali dla niej strój do nowej choreografii tańca współczesnego. Wyjątkowej – ponieważ to projekt w całości zrealizowany na otwartym powietrzu, w Alpach – w lodowatych strumieniach, na ostrych skałach i na miękkim runie leśnym. Otoczenie dzikiej przyrody, aktywność w środowisku naturalnym, są mi bardzo bliskie. Dlatego zareagowałam entuzjastycznie na zaproszenie do współpracy.
***
Od początku było dla mnie jasne, że do tego projektu zaproponuję opracowanie stroju, który powstanie przy założeniu jak największego szacunku dla natury. Takie podejście stosuję na co dzień w pracy projektantki, odpowiada ono wartościom moim i mojego studio. Jednocześnie wiem, że jest spójne z jednymi z najważniejszych trendów przyszłości, jak Nature-Focused, czy Implementing Sustainability.
Zrealizowana w Szwajcarii, w Muzeum Susch choreografia Waterdances / Yes Poems jest wyjątkowo spójna z tymi wartościami i trendami. Jest ona pewnego rodzaju manifestem, czy też zachęceniem do refleksji na temat relacji między ciałem człowieka w ruchu a dziką przyrodą. Przywołuje też refleksje o relacji między podejściem człowieka do środowiska naturalnego a traktowaniem społecznym kobiet.

Dlatego też opracowałam koncepcję stroju opartą o minimalizm, materiały naturalne i zasadę ponownego użycia (reuse). Jednocześnie w projekcie strojów uwzględniłam relację ciała ludzkiego – kobiecego ze środowiskiem naturalnym, w zakresie zmysłowym, funkcjonalnym i ideowym. Na bazie tej idei, opracowaliśmy w studio modułowy komplet dwóch strojów Leenee Suit i Leenee Feelm Suit.

Jak zawsze w projektach, zależało mi na jak najlepszej realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Leenee Suit stworzyliśmy w ponad 96% z naturalnej przędzy o technicznych właściwościach. Natomiast góra Leenee Feelm Suit powstała zgodnie z podejściem reuse – z ponownie użytego materiału, który był zastosowany wcześniej w innej odzieży. Dół tego stroju w 93% wykonany jest z naturalnej przędzy o technicznych właściwościach.

Strój do tańca współczesnego wymaga doboru specjalistycznych materiałów i przemyślanych krojów, tak aby pozwalał na swobodę ruchu i ekspresji. Dzięki doświadczeniu w branży sportowej i wcześniejszych projektów dla tańca współczesnego, opracowaliśmy stroje, które zapewniają komfort podczas tańca, wpisują się w założenia choreografii i są dopełnieniem ciała tancerki w ruchu oraz otaczającego ją krajobrazu.

Choreografia Waterdances / Yes Poems Marii Zimpel, w postaci filmu zrealizowanego we współpracy z Claudio von Planta, miała swoją premierę w Kampnagel w Hamburgu pod koniec 2021 roku. Będzie również możliwe zapoznanie się z nią w przyszłości, a o pokazach online pełnego filmu będę informować na swoim koncie Instagram. Aktualnie można zobaczyć trailer online Waterdances / Yes Poems by Maria Zimpel on Vimeo.
Dorota Kabała|We design for physical culture
***

Waterdances/Yes Poems – film by Maria Zimpel
- Director, choreography, dance: Maria Zimpel
- Director of Photography: Claudio von Planta
- Editing: Mathias Hollaender
- Music: Holly Hock
- Audio mix and Field recording: Waclaw Zimpel
- Costumes: Ko_Ruho; Dorota Kabala|We design for physical culture,
- Shoes: Larissa von Planta
- Scientific consultations: Jadwiga Zimpel
- Subtitles: Anna Nowokuńska
- Special Thanks to Melanie Zimmerman and Niklaus Bein
- In collaboration with: Acziun Susch curated by Joanna Leśnierowska at Muzeum Susch, Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk, K3 & Kampnagel Hamburg
- Supported by: NPN- STEPPING OUT, funded by the Federal Government Commissioner for Culture and Media within the framework of the initiative NEUSTART KULTUR. Assistance Program for Dance, MUZEUM SUSCH, Art Station Foundation CH, PL by Grażyna Kulczyk.