Jest rok 1940. Amerykański chemik, Emanuel Goldberg, w zaciszu swojego laboratorium w Rochester w stanie Nowy Jork, opracowuje pierwsze plastikowe słoiki do pipet… I zapewne wyłącznie na produkcji sprzętu laboratoryjnego opierałby się do dzisiaj główny biznes jego firmy, gdyby nie… podróżnicze pasje pracowników. 20 lat po wyprodukowaniu pierwszego słoika zaczęli oni bowiem zabierać na swoje skautowskie wyprawy – ze względu na ich lekkość i niezwykłą szczelność – laboratoryjne butelki. I to właśnie owa sprawdzona w terenie lekkość i niezwykła szczelność oraz nowe trendy proekologiczne w latach 70. XX w. sprawiły, że na amerykańskim rynku zadebiutowały pierwsze butelki wielokrotnego użytku przeznaczone dla turystów – i sygnowane logo Nalgene.
Na górską wyprawę i do… biura
Dzisiaj Nalgene to synonim niezwykle funkcjonalnych butelek – zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci – które sprawdzają się nie tylko podczas wszelkich aktywności outdoorowych czy też sportowych, ale i w życiu codziennym. Idealnie pasuje więc do nich hasło marki: „For your everyday adventures”. Miłośnicy outdooru sięgają po kultowy już model 32-Ounce Wide Mount z szerokim ustnikiem, który od dziesięcioleci wygląda dokładnie tak samo – bo po co coś zmieniać, jeśli działa? Bywalcy siłowni uzupełniają płynny, korzystając z modelu Multidrink, butelki, w której do wody można dodać kostki lodu, kawałki owoców czy też elektrolity. Dla sportowców, w tym między innymi fanów jazdy na dwóch kółkach, przeznaczona jest butelka Draft Bottle z zaworem samouszczelniającym, idealnie pasująca do rowerowego uchwytu czy też do pasa z kieszenią na bidon. W życiu codziennym, nie tylko z uwagi na cechy funkcjonalne, ale i na atrakcyjny design, sprawdzi się model On-the Fly. Któż jednak zabroni – dzięki specjalnemu uchwytowi – przypiąć butelkę do plecaka i nawadniać się podczas górskiej wspinaczki?
Lekkość, szczelność i wysoka odporność na uderzenia
Bez względu jednak na sposób wykorzystania butelek, ich użytkownicy cenią je dokładnie za to samo. Za lekkość, za niezwykłą szczelność oraz za wysoką odporność na uderzenia. W tych trzech praktycznych wyróżnikach nie zamykają się jednak wszystkie zalety. Butelki Nalgene nie chłoną zapachów i nie wpływają na zmianę walorów smakowych przenoszonych płynów. Można więc w nich „przechowywać” nie tylko wodę, ale i izotoniki, soki, a nawet… – zwłaszcza w przypadku modelu Wide Mount – zupę. Możliwość przygotowania zarówno zimnych, jak i ciepłych napojów nie pozostaje bez znaczenia dla osób aktywnych w terenie, pozwala bowiem ograniczać ilość zabieranego ekwipunku i to bez względu na to, czy mamy przed sobą letnią, czy też zimową wyprawę. Kultowy Wide Mount wytrzymuje bowiem temperatury od -40°C (-211°F) do 100°C. Wyróżnikiem butelek są również ustniki, które w większości modeli zapewniają łatwe otwarcie za pomocą jednej ręki oraz uchwyty, dzięki którym nie tylko łatwo je trzymać w ręku, ale i przypiąć do paska czy też plecaka. Precyzję przygotowania płynów do nawadniania zapewniają praktyczne podziałki na butelce, na których pojemność podana jest zarówno w uncjach, jak i w mililitrach.
Butelka w kolorze… bakłażana
Cóż jednak warta byłaby funkcjonalność, gdyby butelka „nie wyglądała” :) Fani tej amerykańskiej marki znani są z kolekcjonowania tego samego modelu butelki… we wszystkich dostępnych kolorach. A tych nie brakuje. Szukając kolorystycznych inspiracji, Nalgene sięga nie tylko po klasyczną paletę barw, ale – jak ma to miejsce w przypadku najnowszej kolekcji – po kolory natury. Kolekcjonerzy mogą więc uzupełnić swoje zbiory o butelki w kolorze klementynki, granatu, oliwki czy też bakłażana.
Ekofriendly
Równie ważne jak funkcjonalność oraz design jest bezpieczeństwo użycia butelek i ich przyjazność względem środowiska. Tworzywo, z którego są wykonane (Estman Tritan), jest nie tylko niezwykle odporne na uszkodzenia mechaniczne i pęknięcia – dzięki jego wykorzystaniu butelki pod wpływem ciepła nie wydzielają toksycznego BPA.
Marka Nalgene kojarzona jest jednak nie tylko z produkcji butelek z przyjaznych użytkownikom komponentów, ale również z zaangażowania w proekologiczne kampanie społeczne. Już piąty rok z rzędu wspólnie z REVERB, organizacją non-profit promującą zachowania proekologicznie w środowisku muzycznym, prowadzi kampanię społeczną #RockNRefill. Jej celem jest zredukowanie do minimum zużycia jednorazowych butelek podczas najbardziej popularnych letnich festiwali muzycznych organizowanych w USA. W ramach kampanii można więc kupić limitowaną edycję butelek Nalgene z logo koncertu lub festiwalu muzycznego, a wszystkie wpływy z zakupu trafiają do organizacji non-profit wybranych przez artystę lub organizatora festiwalu. „Dokonuj świadomych ekologicznych wyborów i pomóż ograniczyć ilość zużywanych butelek na wodę. Korzystaj z butelek wielokrotnego użytku nie tylko podczas imprez muzycznych, ale również w życiu codziennym” – zachęcają twórcy kampanii. Szacuje się, że dzięki zaangażowaniu marki Nalgene i organizacji REVERB od czasu startu kampanii w 2013 roku udało się zebrać pod 1 mln dolarów na proekologiczne organizacje charytatywne, a na składowisko odpadów nie trafiło około 1,8 mln plastikowych butelek.
Informacja prasowa marki Nalgene