Przed nami WinterCamp 2014, za nami Himalayan Camp na ubiegłorocznym Przystanku Woodstock, a w przeszłości wiele innych imprez. Kto za tym stoi? Stowarzyszenie Polish Outdoor Group!
Od pomysłu do czynu
Stowarzyszenie Polish Outdoor Group narodziło się 3 sierpnia 2009 roku, jednak już parę lat wcześniej pojawiła się idea stworzenia organizacji skupiającej najważniejszych przedstawicieli branży outdoorowej. Wzorów nie trzeba było szukać daleko. Na północy Europy od 2000 roku sprawnie funkcjonuje Skandinavian Outdoor Group (SOG), w Wielkiej Brytanii Outdoor Industries Association (OIA), we Włoszech Italian Outdoor Group (IOP), a w Niemczech German Fachgruppe Outdoor. Do tego nad całym europejskim rynkiem czuwa najważniejsza organizacja branży outdoor – European Outdoor Group (EOG). Brakowało tylko Polish Outdoor Group (POG) – zwłaszcza, że polska branża outdoorowa ma już ponad dwadzieścia lat.
Obecnie POG skupia 30 firm, wśród których znajdują się zarówno outdoorowe marki i firmy (AMC, Chiruca, Columbia, Dare2b, Dynafit, Escape, Feel Free, Fjallraven, Jack Wolfskin, Keen, Milo, MMsport, Nordhorn, Pajak, Petzl, Pro Business Consulting, Projekt77, Regatta, Salewa, Tatonka, The North Face i VMG), sklepy (Big Sport, Exploteam, Horyzont, Skalnik, Woda Góry Las), jak i czołowa outdoorowa prasa (wspinanie.pl, 4outdoor.pl oraz magazyn Góry). Prezesem POG jest Piotr Turkot (wspinanie.pl, 4outdoor.pl), w zarządzie organizacji znajdują się także: Zenon Raszyk (Regatta, Dare2b), Maciej Przywecki (VMG), Joanna Biernacka-Goworek (Pro Business Consulting), Jacek Grzędzielski (Dynafit, Salewa), Michał Sojka oraz Piotr Święch (The North Face).
30 firm to z jednej strony dużo, z drugiej wciąż jedniak mało – POG nieustannie jest otwarty na nowych członków, do których mogą naleć zarówno producenci, dystrybutorzy, agenci, właściciele sklepów, jak i dziennikarze związani z outdoorem.
Niestety dla wielu spoza branży polski rynek outdoor jest wciąż terenem obcym i nieznanym, a w najlepszym przypadku – nijakim. I tu właśnie pojawia się misja stowarzyszenia Polish Outdoor Group. Jednym z celów organizacji jest pokazanie i reprezentacja branży outdoor poza nią samą, a tym samym zwiększenie konkurencyjności rynku outdoor w stosunku do segmentów modowych i sportowych.
Do zadań POG-u należy również działanie na rzecz efektywności branży outdoor, poprawienie i wzmocnienie identyfikacji branży wśród jej konsumentów oraz zwiększanie grupy docelowej outdooru. Niezwykle istotna jest także poprawa standardów działalności biznesowej, wspieranie działań proekologicznych oraz reprezentacja polskiego rynku na arenie międzynarodowej. Cele te można osiągnąć właśnie dzięki wspólnym działaniom informacyjnym, badawczym i wizerunkowym.
Co najważniejsze działania Polish Outdoor Group pokazują, że branża outdoor może mówić jednym głosem i współpracować bez względu na to, że poszczególne firmy stanowią dla siebie konkurencję. Tyle jeśli chodzi o deklaracje. Jak to jednak przełożyło się na konkretne działania?
Najważniejsze osiągnięcia POG:
- POG od trzech lat jest obecny na Przystanku Woodstock. Podczas czterodniowego, sierpniowego festiwalu POG tworzy „Himalayan Camp” – himalajskie miasteczko, które znajduje się na terenie Akademii Sztuk Przepięknych. W ramach Miasteczka POG co roku odbywają się treningi nordic walking, outdoorowe szkolenia sprzętowe, zawody wspinaczkowe i kursy wspinaczki, górskie kino nocne oraz prelekcje himalaistów i podróżników. Relacja z ubiegłorocznego Himalayan Camp znajduje się TUTAJ.
- Od 2010 roku POG organizuje zimowy biwak na Tubarczu – WinterCamp. Odbywające się w przepięknych Gorcach trzydniowe spotkanie stawia sobie za cel naukę poprzez zabawę – miłośnicy gór i przygody z całej Polski mogą dowiedzieć się jak bezpiecznie realizować swoje pasje; szkolenia i kursy prowadzone są przez profesjonalistów, a gośćmi specjalnymi są wybitni himalaiści i wspinacze. Piąta edycja WinterCamp przed nami – zimowy biwak szkoleniowy odbędzie się w dniach od 30.01 do 02.02 2014. W tym roku pod Turbaczem pojawi się rekordowa liczba biwakowiczów. Więcej informacji TUTAJ.
- POG nawiązał współpracę z MedAID, organizatorami szkoleń medycznych Outdoor First Aid, OFA Przygoda oraz Yeti – zimowe szkolenie medyczne. Kursy MedAID przeznaczone są dla ludzi outdooru: wspinaczy, speleologów, podróżników, trekkerów, czyli dla wszystkich tych, którzy odwiedzają miejsca niedostępne dla innych i aktywnie spędzają w nich czas.
- POG nawiązał współpracę z Związkiem Harcerstwa Polskiego, w efekcie czego gościł na Jubileuszowym Zlocie Stulecia Harcerstwa, które odbyło się w Krakowie w 2010 roku. W trakcie trwania zlotu dla ponad 500 harcerzy przeprowadzono szkolenia z zakresu wiedzy medycznej, sprzętu turystycznego oraz podstaw wspinaczki. Dodatkowymi atrakcjami zorganizowanymi przez POG były spotkania ze znanymi podróżnikami oraz konkurs ECOPOG, w którym harcerze pomagali stworzyć EcoDEKALOG.
- POG patronował wielu imprezom outdoorowym, do których należą m.in.: zawody wspinaczkowe Antygrawitacja, rajd On-Sight Adventure Race, Skitourowy Memoriał im. E. Hudziaka. Stowarzyszenie jest partnerem największej górskiej imprezy w Polsce – Krakowskiego Festiwalu Górskiego, a także wszystkich najważniejszych imprez branżowych – przede wszystkim polskiej edycji ISPO Academy, której organizatorem są monachijskie targi ISPO. POG współpracuje także z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Związkiem Harcerstwa Rzeczpospolitej oraz Przeglądem Filmów Górskich w Lądku Zdroju.
- POG jest członkiem stowarzyszonym European Outdoor Group. Tym samym reprezentuje polski rynek outdoorowy na europejskim forum, uczestniczy w spotkaniach EOG, ma dostęp do najświeższych i wiarygodnych informacji o rynku europejskim, jest pośrednikiem pomiędzy firmami zachodnimi a polską branżą outdoor.
- POG współpracuje z Targami Kielce i targami ISPO MUNICH w celu zwiększania merytorycznego zakresu targów, organizacji imprez towarzyszących (szkolenia, wioska outdoor etc.) oraz stoiska POG. Na kieleckich targach Sport-Zima 2010 dwukrotnie odbyło się szkolenie cieszące się wielką popularnością – „Membrany i technologie w outdoorze”. Podczas Targów Kielce Sport-Lato 2010 odbyły się dwa szkolenia. Pierwsze dotyczyło jednego z najpopularniejszych outdoorowych produktów, czyli śpiworów – „Śpiwory a technologie”, a drugie niezwykle ważnej dziedziny dla każdej firmy, czyli public relations – „O public relations dla outdooru przystępnie”. Na targach Sport-Zima 2011 odbyło się szkolenie z zakresu działań social media „Relacje są najważniejsze”, a na targach Sport-Lato 2011 miało miejsce szkolenie „Sklep internetowy w branży outdoor”.
- POG przeprowadza cykliczne badania konsumenckie OutdoorView (możliwe, że z ankietami do tego badania spotkaliście się na Przystanku Woodstocku lub na Krakowskim Festiwalu Górskim).
Z pewnością jeszcze nie raz i w wielu miejscach spotkacie się Polish Outdoor Group – do zobaczenia!
Źródło: 4outdoor.pl/POG
Comments 2