Rower i spacer to w obecnej sytuacji najbezpieczniejsze środki transportu w mieście. Aby ograniczyć ryzyko niefortunnych zdarzeń do minimum, trzeba wyposażyć się w odpowiedni sprzęt.
***
Obecnie tramwajem i autobusem może jednocześnie podróżować ograniczona liczba pasażerów. Restrykcje zostały wprowadzone po to, aby zmniejszać ryzyko zarażenia wirusem w komunikacji miejskiej. Tak czy inaczej pasażerowie dotykają uchwytów, siedzeń i innych części. Pomimo tego, że spółki przewozowe zapewniają o starannym czyszczeniu i dezynfekcji pojazdów, transport w nich nie jest w pełni bezpieczny.
Nie wszyscy mogą pójść na home office i zostać w zaciszu własnych czterech ścian. Niektórzy muszą przemieszczać się pomiędzy domem a miejscem pracy. W obecnej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydają się być środki transportu osobistego. Najbezpieczniejsze są rower i spacery.
![](https://outdoormagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/04/Mactronic_AdobeStock_01-600x400.jpeg)
Niezbędne wyposażenie roweru
Aby podczas podróży było całkowicie bezpiecznie, należy zaopatrzyć się w odpowiednie środki. Zdarza się bowiem, że z pracy przyjdzie nam wracać po zmroku. Do obowiązkowych elementów wyposażenia roweru zalicza się oświetlenie: co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, jedno odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno pozycyjne barwy czerwonej z tyłu.
Podczas jazdy w ciągu dnia światła pozycyjne mogą być zdemontowane. Rowerzysta nie jest zobowiązany do ich używania w każdych warunkach. Co innego podczas ograniczonej widoczności – gdy jest ciemno, przy złej pogodzie (np. deszcz, mgła) i w tunelu. Wtedy oświetlenie musi być włączone. Lepiej być jednak przezornym i zapalać je także w innych okolicznościach. Piotr Wychowaniec, ekspert ds. oświetlenia przenośnego Mactronic zaleca:
Jazda ze światłami podczas mgły, deszczu lub opadów śniegu to konieczność. Zalecam też włączać światła, gdy jest pochmurno, a nawet w pogodny dzień. Gdy są włączone, rowerzysta jest znacznie lepiej widoczny. Lampy nowej generacji świecą nawet kilkadziesiąt godzin, zatem lepiej je mieć włączone.
![](https://outdoormagazyn.pl/wp-content/uploads/2019/06/mactronic-lampa-tylna-20-lm-REDDY-1.1-6-587x600.jpg)
Wybierając lampę rowerową trzeba zastanowić się, jakiej mocy strumienia świetlnego potrzebujemy. Do miasta w zupełności wystarczy od 100 do 300 lm. Gdy ktoś zdecyduje się na model z większą mocą maksymalną, będzie wykorzystywał niskie tryby pracy. Moc to bardzo istotny parametr również w przypadku oświetlenia tylnego. W tym przypadku wystarczy zakres od ok. 20 do 100 lm. Ekspert uzupełnia:
Przydatne są różne tryby pracy i duży zasięg świecenia. Warto zwrócić uwagę także na obudowę, która powinna być solidna i wykonana z odpornych materiałów, oraz na rozmiar, który nie powinien być duży.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że oświetlenie zapewnia bezpieczeństwo. Dotyczy to szczególnie lamp tylnych. Warto wybrać model z intensywnie pulsującym trybem świecenia.
Światło dla pieszych
![](https://outdoormagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/01/Mactronic-1-600x400.jpeg)
Dla bezpieczeństwa w oświetlenie przenośne powinni wyposażyć się także piesi, którzy przemieszczają się po zmroku. W miastach oświetlonych latarniami może nie jest to tak koniecznie, jak np. na wsiach. Piotr Wychowaniec doradza:
Piesi mają do wyboru albo latarkę ręczną, albo czołową. Drugą wybierają ci, którzy chcą mieć wolne ręce.
![](https://outdoormagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/04/Mactronic_Cyclope-II_01-600x420.jpg)
W dzisiejszych czasach wybór pomiędzy latarką ręczną a czołową wcale nie jest konieczny, ponieważ dostępne są modele łączące cechy obu rodzajów. Są wielofunkcyjne i wyposażone w pasek z uchwytem do noszenia na głowie oraz w klips do przypięcia do plecaka lub ubrania. Oddajemy głos ekspertowi:
Przykładem takiej latarki jest Cyclope II. Uniwersalność to jej duża zaleta. Jeżeli chodzi o parametry, to piesi niech zwrócą uwagę na poręczność oraz szeroki strumień światła. Oświetlenie daje pieszemu dwie korzyści: lepszą widoczność drogi i otoczenia, a także bezpieczeństwo. Wszystko, co ułatwia widoczność jest na wagę złota. Niekiedy wystarczą zwykłe opaski odblaskowe na rękę lub nogę. Ja jednak polecam opaski, które nie odbijają, a emitują własne światło.
Jeżeli zachodzi konieczność wyjścia z domu po zmroku lub dotarcia do pracy rowerem w ciemności, to warto zachować zasady bezpieczeństwa i wyposażyć się w sprzęty, które je zwiększają.
![](https://outdoormagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/04/Mactronic_Cyclope-II_02-600x420.jpg)
***
Mactronic istnieje od 1989 roku. W ciągu blisko trzech dekad firma zbudowała pozycję europejskiego lidera produkcji oświetlenia przenośnego. Produkuje sprzęt oświetleniowy dla służb mundurowych, przemysłu oraz sportowców i turystów – głównie biegaczy, rowerzystów, miłośników gór, a także pasjonatów strzelectwa. Wrocławski producent nieustannie rozbudowuje ofertę i podbija nowe rynki. Obecnie produkty firmy są dostępne w Europie, Azji i Afryce. Więcej na www.mactronic.pl.
Artykuł sponsorowany