5 czerwca obchodziliśmy Światowy Dzień Środowiska – 8 czerwca przypominamy sobie o roli oceanów z okazji Światowego Dnia Oceanów. Najnowsze raporty ONZ wskazują, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat zniknie prawie milion gatunków zwierząt, a każdy człowiek będzie miał w sobie mikroplastikowe odpady. W odpowiedzi na alarmujące statystyki, Jack Wolfskin wykorzystuje recykling, organizuje akcje sprzątania, edukuje.
Dlaczego warto dbać o środowisko i jest to nasz wspólny interes? Sytuacja jest przerażająca:
- Jedna plastikowa butelka rozkłada się 450 lat
- Wyprodukowano już 9,1 mld ton plastiku
- 8 milionów ton plastiku trafia co roku do oceanów
- W oceanach znajduje się 51 bilionów plastikowych elementów
- Co 3 ryba zjadła z życiu chociaż raz plastik
- Wyspa śmieci na Pacyfiku jest 5 razy większa od Polski
Nowy kierunek rozwoju marki Jack Wolfskin reprezentuje kolekcja Ocean T, która powstała we współpracy z fundacją Seaqual Friends. W ramach kooperacji wyprodukowano koszulki, których skład to 60% organicznej bawełny, a 40% to mieszanka butelek PET z punktów recyklingu oraz butelek wyłowionych w sieciach rybackich kutrów u wybrzeży Hiszpanii. Współpraca okazała się tak owocna, że na przyszłe lato zapowiedziano zwiększenie serii produktów oczyszczających ocean.
A co ze śmieciami które nie zostały nigdy posegregowane, ani nawet wyrzucone? W maju podczas Getaway Festiwal w Poznaniu, Jack Wolfskin i Anna Jaklewicz, (nagrodzona w czerwcu statuetką Eko Janosik – autorka projektu „Książka za worek śmieci”) zaaranżowali akcję sprzątania terenu koło Warty. W ciągu 2 godzin, 34 zaangażowanych wolontariuszy zebrało ponad 200 worków śmieci, od plastikowych butelek poprzez stare meble i zabawki po zużytą odzież.
Wnioski ze sprzątania są następujące: konsumpcja sprawiła, że kupujemy za dużo, bezrefleksyjnie i ze względu na własną wygodę zbyt rzadko rezygnujemy z plastiku. Jest kilka prostych trików, które możemy wprowadzić w codziennym życiu: pakować obiad do słoików, korzystać z butelek z filtrem, odmawiać plastikowych słomek, sztućców, kubków i naczyń, gotować więcej w domu, nie brać na wynos. Do tego możemy korzystać z materiałowych toreb zamiast plastikowych reklamówek, bambusowych szczoteczek i więcej jeździć rowerem. Warto jest zatrzymać się na chwilę i zastanowić nad swoimi wyborami. Planeta nas gości – odwdzięczmy się jej szacunkiem, na który zasługuje. Stawka jest wysoka: walczymy o zdrowie swoje i domu, w którym mieszkamy.
Jack Wolfskin od lat podejmuje zdecydowane kroki w odpowiedzialnej produkcji. Szybciej niż zostało założone, wyeliminowano w 90% szkodliwe związki chemiczne, w ubiegłym roku marka jako pierwsza na świecie zaprezentowała powstałą z recyklingu membranę przeciwdeszczową, a w swojej ofercie posiada koszulki, plecaki i kurtki powstałe z przetworzonych butelek PET.
- Więcej o fundacji: http://seaqual.org/
- Ekologiczna oferta Jack Wolfskin: https://sklep.jack-wolfskin.pl/eko.html
Materiał prasowy marki Jack Wolfskin