Val di Sole. Wiosna, lato, jesień

Słynną włoską dolinę kojarzymy głównie z doskonałymi trasami i ośrodkami, które każdej zimy przyciągają tysiące narciarzy. Nic dziwnego. Narciarstwo cieszy się dużą popularnością, a ferie zimowe we włoskich górach to niemal gwarancja dobrej pogody, warunków, widoków, a także przyjemności spod znaku après-ski. Czasem zapominamy jednak, że te piękne góry, istnieją nie tylko zimą, ale przez cały rok. No to przypomnijmy – oto kilka aktywności wiosenno-letnio-jesiennych, które sprawdziliśmy niedawno w Val di Sole we włoskim Trentino.

***

W Dolomity i góry Włoch w ogóle wracamy regularnie. Kolejne wizyty potrafią zaskoczyć, ale co ważniejsze, uzupełniają luki. Poznajemy nie tylko topografię gór, ale również tradycję, historię, kuchnię. To bardzo ciekawa przygoda, która trwa nawet pomiędzy wyjazdami, często za sprawą przewodników, książek, filmów.

Ostatnie odwiedziny w Trentino, we wrześniu tego roku, były wyjątkowo bogate w różne przygody. Eksplorowaliśmy zupełnie nowe dla nas i mniej popularne zakątki gór – w jednej z dolin przez dwa dni byliśmy zupełnie sami! To coś zupełnie innego niż zatłoczone Dolomity.

Ogrom doświadczeń i przygód skłonił nas do stworzenia obszernego materiału, który ukaże się wiosną w druku. Będziemy się kręcić wokół wody w najróżniejszych postaciach. Deszcz zleje nas na Płaskowyżu Weneckim i na grani, z której będziemy podziwiać topniejące lodowce. Spróbujemy wody z Pejo i piwa, które powstaje przy jej użyciu, zanurzymy się w rzece Noce i obejrzymy ją z powietrza. Z rowerowego siodełka będziemy podziwiać odbicie wysokich świerków w górskim jeziorze. Wyjaśnimy również skąd tak naprawdę wzięła się nazwa Val di Sole.

Jednak zanim to nastąpi, zapraszamy do krótkiego przeglądu aktywności w Val di Sole. Sprawdziliśmy, polecamy!

Trekking – okolice Cevedale

Propozycje wycieczek znajdziecie tutaj:

Rower – MTB, e-bike

Trasy rowerowe z podziałem kategorie i trudności:

Wypożyczalnia, z której korzystaliśmy:

White water – spływ Noce

Spływ można zorganizować samemu, na przykład packraftem, co oczywiście polecamy, zwłaszcza doświadczonym wioślarzom. Opcja łatwiejsza logistycznie i przystępna dla wszystkich to skorzystanie ze spływów organizowanych. Główny ośrodek w dolinie to:

Paragliding

Val di Sole oferuje multum możliwości dla paralotniarzy. Specjaliści wiedzą co i jak, a dla zielonych sprawa jest prosta – tandem. My lataliśmy z tymi pilotami: