10. numer Outdoor Magazynu – ewolucja trwa

Małymi kroczkami dotarliśmy do pierwszego okrągłego jubileuszu. Zerkając wstecz możemy powiedzieć, że OM się zmienił. I zmienia się ciągle, bo wraz z upływem czasu ewoluuje nasze postrzeganie outdooru, nasze zainteresowania – nad innymi wątkami stawiamy akcent. Kierunek który obraliśmy, może wydawać się nieoczywisty i niewykluczone, że zrozumiały i bliski sercu tylko dla nielicznych. Jesteśmy jednak przekonani, że operujemy w ważnej sferze – gdzieś pomiędzy sportem, podróżami a wszystkim tym, co wpływa na zdrowie i dobre samopoczuciem – sferze, o której ciągle mówi się stosunkowo mało. Nowy, wiosenno-letni numer OM jest (póki co) naszą najlepszą próbą, aby to zmienić.

***

Na początek

Gdzie kupić Outdoor Magazyn?

Magazyn będzie w sprzedaży do końca sierpnia. Jego cena to 15,90 zł.

Okładka 10. numeru Outdoor Magazynu (ilustracja: Basia Flores)

Spis treści:

• SURFING W CENTRUM MIASTA – Urban Outdoor

***

O tym piszemy w 10. numerze Outdoor Magazynu

Dysponujemy dzisiaj technologią, którą jeszcze kilkanaście lat temu nazwalibyśmy “kosmiczną”. Choć pandemia wstrząsnęła światem, nadal czujemy się mieszkańcami globalnej wioski. Mimo to zapominamy, że ten świat jest naszym wspólnym domem, którego ekosystem jest delikatną i skomplikowaną siecią zależności, domem, o który musimy razem zadbać. Przypominamy o tym w rozmowie z astronautą NASA Ronem Garanem, który jako jeden z nielicznych miał okazję podziwiać naszą planetę z zupełnie innej perspektywy.

“Każda podróż otwiera oczy, każda aktywność na świeżym powietrzu pozwala nawiązać nić porozumienia ze światem” – mówi Ron wskazując inne (niż podróż kosmiczna) sposoby poszerzanie perspektywy. Wątek podejmuje w kolejnym wywiadzie Urszula Zajączkowska, która zabiera nas na wyprawę do świata roślin, pokazując jak duże znaczenie ma właściwe podejście do obcowania z naturą – jak wiele możemy zyskać, gdy będziemy uważni. Znana przyrodniczka przestrzega równocześnie przed ślepą miłością do natury.

Kontaktu z przyrodą szukamy na różne sposoby. To może być wycieczka do lasu, w góry lub nad jezioro, ale czy każdy z nas nie marzył kiedyś, by spojrzeć na świat z lotu ptaka? Marzenie to urzeczywistniła Dominika Kasieczko, dla której paralotniarstwo jest pasją i sposobem na życie. Jeśli wywiad zachęci Was do podjęcia tej aktywności, na sąsiadujących stronach znajdziecie kilka najważniejszych rad, których udzielił nam mistrz paralotniowy Michał Gierlach.

Jeszcze przez chwilę pozostańmy w powietrzu – to wątek, który w 10. numerze przewija się kilkukrotnie, choć pod bardzo różnymi postaciami, tym razem w szczególnie atrakcyjnej dla oka, kolejnej Pocztówce od fotografa, w której wielokrotnie nagradzany szwedzki aero-fotograf Tobias Hägg pokazuje nam swoje zapierające dech w piersiach ujęcia najróżniejszych zakątków świata.

W postpandemicznej rzeczywistości trudno mówić o podróżach. Jednak, gdy poznaliśmy uroki Estonii nie mogliśmy się powstrzymać. Rafał Palowski wspólnie z fotografem Maciejem Walaszczykiem odkrywają przed nami friluftsliv – skandynawskiego ducha przyrody w najbliższym sąsiedztwie naszego kraju. Może już wkrótce otworzą się te granice?

Refleksyjną, może nawet czasem filozoficzną nutę staramy się przełamywać tekstami stricte technicznymi, bo choć sprzęt ma dla nas drugorzędne znaczenia, nie da się zaprzeczyć, że w wielu przypadkach jest kluczowy, by bezpiecznie i komfortowo oddać się ulubionej aktywności.

W tę część Magazynu wprowadza nas miękko Adam Frątczak z Hopless Outdoor Team, pisząc o spaniu w krzakach. Początkujący dowiedzą się z tego poradnika o podstawowych różnicach w sprzęcie biwakowym, a bardziej doświadczeni obozowicze uporządkują informacje.

Jeśli biwak to namiot, tarp lub hamak. O tym ostatnim pisaliśmy już w poprzednich numerach OM, więc tym razem na tapet wzięliśmy namioty. Zdecydowaliśmy się skupić na lekkich namiotach idealnych do trekkingów z plecakiem, wycieczek bikepackingowych czy podróży backpackerskich, bo to obszar w którym sami nie potrafiliśmy znaleźć dobrego kompendium wiedzy. Z pomocą przyszedł nam Michał Dzieniszewski, który opisał podstawowe kryteria wyboru dobrego namiotu oraz zaprezentował 10 wybranych modeli.

Drugi duży artykuł sprzętowy w 10. OM dotyczy kurtek membranowych. Monika Młodecka przeprowadza nas przez kolejne arkana technologii, wskazuje modele warte uwagi oraz kryteria, jakie powinniśmy wziąć pod uwagę wybierając kurtkę przeciwdeszczową.

Jeszcze kilka ciekawych produktów z różnych kategorii znajdziecie w naszej Sprzętowni. Pamiętajmy, że przemyślany zakup sprzętu, który następnie posłuży nam całe lata to decyzja ekologiczna.

Zupełnie odmiennej treści poradnik przygotowali dla nas wycieczkowicze z Coffee Tea Trip. To przepis i inspiracja dotycząca parzenia kawy w plenerze. Krótki tekst i piękne fotografie pokazuję, że warto celebrować nawet najmniejsze przyjemności. Czy czasem mogą stać się celem samym w sobie?

Wątek kulinarny rozwijamy dalej w tradycyjnym już kąciku Kuchni Outdoorowej. Tym razem Wiola Imiolczyk przedstawia dwa proste do zrealizowania pomysły, które urozmaicą i dodadzą smaku niejednej wycieczce. Jest świeżo i jak zawsze na czasie, ale śpieszcie się – póki w warzywniakach sprzedają jeszcze rabarbar. W naszej kuchni jest wesoło i niebanalnie, pamiętamy jednak, by było też zdrowo – wszystkie przepisy konsultujemy z Martą Naczyk z Formy na Szczyt.

Drugim z cyklów, które już dobrze znacie jest Zielona Strona. W wiosenno-letnim numerze poruszamy temat nico wstydliwy, ale na czasie: Jan Krzeptowski-Sabała, zajmujący się na codzień edukacją w Tatrzańskim Parku Narodowym, radzi w jaki sposób załatwiać potrzeby fizjologiczne w terenie, by nie szkodzić przyrodzie.

Jest i nowość! Rozpoczęliśmy sekcję zatytułowaną Outdoor Lifestyle. W pierwszym odcinku opisujemy domki na drzewach jako niecodzienna odmianę, miejsce relaksu, a także sposób na życie bliżej natury. Zaintrygowani? Poczekajcie, aż zobaczycie te zdjęcia…

Po raz ostatni w tym numerze OM odrywamy się od ziemi zaledwie na kilka centymetrów. Czasem tylko tyle potrzeba, by znaleźć się w innym świecie. To relacja z małej wycieczki rowerowej połączonej ze slackliningiem, podczas której przygodę odnaleźliśmy tuż za rogiem wielkiej aglomeracji, niedaleko od domu. Industrialno-leśny charakter tej wycieczki uchwycił pięknie w swoich kadrach Adam Klimek. Autorem słów jest niżej podpisany.

Adam odwiedził też dla nas Monachium, przedstawiając wyjątkowy przykład outdoor miejskiego – surfing na rzece w centrum tego miasta. To druga nowość w naszym czasopiśmie – cykl Urban Outdoor.

Na ostatniej stronie znajdziecie tradycyjnie Kwestionariusz OM – tym razem odpowiedzi udziela Andrzej Bargiel. Góry odwiedzamy też na pierwszej stronie za sprawą krótkiej historii Beaty Słamy z cyklu Retro.

Teraz nie pozostaje nam już nic innego jak życzyć miłej lektury. Do zobaczenia w outdoorze!