Jeziorak Challenge: ultramaratończyk szybszy od żeglarza o 24 minuty

5 godzin i 51 minut – tyle zajęło ultramaratończykowi Michałowi Złotowskiemu obiegnięcie Jezioraka, najdłuższego jeziora w Polsce. Żeglarz Karol Górski wraz z załogą pojawił się na mecie po 6 godzinach i 15 minutach. 7 czerwca w Iławie odbyła się pierwsza edycja wyścigu „Jeziorak Challenge. Pokonaj jeden z 7 nowych cudów Polski”. Organizatorem tego niecodziennego wydarzenia było miasto Iława.

Jezioro Jeziorak to jezioro rynnowe, najdłuższe naturalne jezioro w Polsce, największe na Pojezierzu Iławskim i trzecie po Śniardwach i Mamrach w “Krainie Tysiąca Jezior”. Stanowi część szlaku Kanału Elbląskiego. W 2012 roku Jeziorak uznany został przez czytelników magazynu podróżniczego „National Geographic Traveler” za jeden z siedmiu nowych cudów Polski (fot. Jeziorak Challenge)
Jezioro Jeziorak to jezioro rynnowe, najdłuższe naturalne jezioro w Polsce, największe na Pojezierzu Iławskim i trzecie po Śniardwach i Mamrach w “Krainie Tysiąca Jezior”. Stanowi część szlaku Kanału Elbląskiego. W 2012 roku Jeziorak uznany został przez czytelników magazynu podróżniczego „National Geographic Traveler” za jeden z siedmiu nowych cudów Polski (fot. Jeziorak Challenge)

To był wyścig, jakiego do tej pory w Polsce nie było. Areną zmagań ultramaratończyka i żeglarza, którzy mieli do pokonania 70 kilometrów, było jezioro Jeziorak. Karol Górski wraz z załogą popłynął z Iławy, z południowego krańca Jezioraka na północ i z powrotem. Żeglował jachtem regatowym klasy 730. Michał Złotowski w tym samym czasie obiegał jezioro dookoła. Trasa, którą pokonał, wiodła przez obszar Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego, jednego z najatrakcyjniejszych obszarów przyrodniczych w kraju.

Michał Złotowski

Zawodnicy, mimo ogromnego upału, dali z siebie wszystko. Ostatecznie, po 5 godzinach i 51 minutach jako pierwszy na nabrzeżu hotelu Port 110 w Iławie pojawił się Michał Złotowski. – Jestem zadowolony z wyniku. Walczyłem ze słońcem, ale udało mi się utrzymać tempo – mówił biegacz zaraz po przekroczeniu mety. – W tym miejscu przyjemnie było się ścigać. Już samo bieganie wokół Jezioraka było dla mnie wystarczającą nagrodą.

Jacht Karola Górskiego

Przez całą trasę ultramaratończykowi, który na co dzień specjalizuje się w biegach górskich, towarzyszyli sportowcy z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Stefana Żeromskiego w Iławie, trenujący pod okiem Pawła Hofmana.

Emocje towarzyszyły wszystkim do samego końca. W 2009 roku Karol Górski, który wielokrotnie reprezentował Iławę w regatach meczowych, pokonał podobną trasę w 5 godzin i 27 minut. Wtedy jednak dość mocno wiało. 7 czerwca pojawił się na mecie w Iławie 24 minuty po Michale Złotowskim. – Znajomość akwenu, doświadczona załoga i bardzo dobry jacht to nie wszystko, gdy brakuje wiatru – przyznał żeglarz. – Mimo to walczyliśmy do samego końca. Pokonaliśmy piękny, długi dystans. Na Jezioraku pływa się po prostu świetnie. Wynik Karola Górskiego to 6 godzin i 15 minut.

Karol Górski i Michał Złotowski

Niecodziennej rywalizacji ultramaratończyka i żeglarza przyglądali się nie tylko mieszkańcy Iławy i turyści przebywający nad Jeziorakiem, ale również – dzięki transmisji live – ponad 21 tysięcy widzów w Internecie. – Kamery umieszczone na samochodzie, który towarzyszył biegaczowi oraz na jachcie pozwoliły obserwować zmagania zawodników na żywo – mówi Michał Młotek, szef miejskiej promocji i jednocześnie organizator wyścigu. – Nadajniki GPS, w które wyposażyliśmy sportowców, dały dodatkowo możliwość śledzenia ich aktualnego położenia na mapie satelitarnej – dodaje.

Nagranie relacji z wyścigu zobaczyć można na stronie partnera technicznego wyścigu Jeziorak Challenge – firmy Kolaj FX.

Organizatorem wyścigu było miasto Iława, a współorganizatorami – firma Sailing Event, Nadleśnictwo Iława oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Stefana Żeromskiego w Iławie. Wyścig wsparły firmy Rainmaker Yacht Club, Salomon, Suunto, Agisko, PowerGym, Sportslab, Bricomarche, Yacht Hornet i hotel Port 110. Partnerem technicznym „Jeziorak Challenge” była firma Kolaj FX, a partnerami medialnymi magazyn „Wiatr” i „Outdoor Magazyn”.

Informacja prasowa

Exit mobile version