Przez ostatnich parę lat Podtatrze porastało sukcesywnie siecią porządnie wykonanej infrastruktury rowerowej. Pewnie większość z Was słyszała nazwy takie jak Szlak Wokół Tatr, VeloDunajec czy VeloCzorsztyn. Podtatrzańska Ósemka to nasza propozycja połączenia różnych odcinków tych szlaków.
***
- 158 km
- stopień trudności: łatwa
- czas trwania: 10 godzin
- typ roweru: turystyczny, gravel
- nawierzchnia: 90 proc. asfalt, 10 proc. ulepszona, gruntowa

Podtatrzańska ósemka jest świetną propozycją dla tych, którzy chcieliby przejechać najbardziej smakowite kawałki wyżej wymienionych tras w ramach jednej dużej pętli – przy tym dość prostej do pokonania, bo mimo że Tatry i Gorce cały czas pozostają w zasięgu wzroku, to sama trasa prowadzi dość płaską Kotliną Nowatorską. Stolicę tego regionu, czyli Nowy Targ, rekomendujemy jako punkt startu i mety, a także jako dobre miejsce na ewentualny nocleg.
Ponad 75 km naszej wycieczki prowadzi asfaltowymi drogami rowerowymi (reszta to spokojne drogi i porządne szutrówki), a największe podjazdy na trasie ominiemy dzięki kolejce na Gubałówkę oraz statkom pływającym między zamkami w Czorsztynie i Niedzicy.

Między Nowym Targiem a Zakopanem przetestujemy odcinki trasy VeloDunajec, która biegnie wzdłuż rzeki zwykłymi drogami, prowadzącymi równolegle do wiecznie zatłoczonej zakopianki (DK47). Nie jest to idealna jazda, bo kilka razy trzeba przeciąć drogę krajową, ale jeśli ktoś do tej pory oglądał te fragmenty Podhala tylko z samochodu, to polecam choć raz się tędy przejechać (można pokonać ten fragment również pociągiem). Gruntownego zwiedzania Zakopanego wycieczka nie przewiduje, a krótki spacer Krupówkami – gdzie i tak obowiązuje zakaz jazdy na rowerze, doprowadzi nas pod dolną stację kolejki na Gubałówkę.
Łagodny zjazd w stronę Nowego Targu, z wykorzystaniem odnóg oraz trasy głównej Szlaku Wokół Tatr, jest wyjątkowo malowniczy.
W Chochołowie koniecznie zwróćcie uwagę na klasyczną, podhalańską architekturę. Jest tu także parę godnych polecenia knajpek. Za Chochołowem wjeżdża się już na główną nitkę Szlaku Wokół Tatr, czyli jedną z pierwszych w Polsce adaptacji dawnych torowisk na pierwszorzędną “rowerówkę”. Żeby nie było jednak za prosto i za płasko, to w Ludźmierzu zjeżdżamy w kolejne odnogi Szlaku, by móc podziwiać z nich panoramę Tatr i finalnie dotrzeć opłotkami na rynek w Nowym Targu.
Drugą część pętli zaczynamy od chyba najbardziej malowniczego odcinka całej trasy VeloDunajec, która zaprowadzi nas aż do przystani pod zamkiem w Niedzicy, którego mury zobaczycie zjeżdżając dość słynną już wstęgą czerwonego asfaltu, z widocznym w tle jeziorem Czorsztyńskim.. Pamiętajcie, że transport wodny między zamkami kursuje w określonych godzinach (najsprawniej pływają gondole).

Odcinek od zamku w Czorsztynie do Dębna to już spokojne kluczenie wzdłuż brzegów jeziora. Po obowiązkowym zwiedzaniu kościoła w Dębnie, szutrowymi odcinkami dotrzemy do Nowej Białej, z kolejnym ikonicznym miejscem, czyli Przełomem Białki. Stąd wracamy na główny ślad Szlaku Wokół Tatr i trzymając się go, kierujemy się przez leśne ostępy Boru Nad Czerwonem do Nowego Targu.
Sprawniejsi rowerzyści mogą pokonać całą trasę w jeden dzień, my jednak sugerujemy rozbić wycieczkę na dwa dni – tak, by spokojnie pomyszkować po okolicznych zabytkach i posmakować miejscowych atrakcji. Polecamy zwiedzić zamki w Czorsztynie i Niedzicy, kościoły w Dębnie i Harklowej, Tetmajerówkę, dwór w Łopuszej i muzeum Kasprowicza w Zakopanem.

***
Małopolska to jeden z najciekawszych kierunktów turystycznych w Polsce. Na popularność tego regionu wpływ mają między innymi: różnorodność krajobrazów, duża liczba zabytków, bogata oferta wysokiej jakości miejsc noclegowych oraz smaczna regionalna kuchnia. Dotąd wizytówką turystycznej mapy Małopolski były szlaki piesze, głównie te o charakterze górskim, umożliwiające także wędrowanie na nartach biegowych, skitourowych czy backcountry. Od pewnego czasu coraz częściej mówi się o Małopolsce jako regionie rowerowym.
Dzięki unikalnemu na skalę kraju projektowi budowy sieci regionalnych tras rowerowych o europejskim standardzie – VeloMałopolska – możliwe stały się długodystansowe wyprawy rowerowe pomiędzy głównymi miastami i atrakcjami regionu. I choć projekt nie jest jeszcze zakończony, to trasy VeloMałopolska w połączeniu z licznymi, istniejącymi wcześniej, szlakami rowerowymi dają nieograniczone możliwości różnorodnych wycieczek dla mniej i bardziej zaawansowanych rowerzystów.

Trasy i szlaki rowerowe:
- 3000 km – długość szlaków rowerowych
- 800 km – długość tras rowerowych o wysokim standardzie
- 1000 km – docelowa długość tras VeloMałopolska
- 550 km – długość wybudowanych już tras VeloMałopolska
Przydatne na trasie:
- MOR, czyli Miejsce Obsługi Rowerzysty
To zadaszone i chroniące od wiatru wiaty wypoczynkowe przy trasach VeloMałopolska (oddalone od siebie o ok. 15 km), wyposażone między innymi w mapy okolicy, stojaki rowerowe, kosze, stacje naprawcze, grille czy toi toie. Wiaty turystyczne o różnym standardzie znajdują się przy innych szlakach i trasach regionu. Panoramy MORów: https://velo.malopolska.pl
- MPR, czyli Miejsca Przyjazne Rowerzystom (mapa)
To między innymi miejsca noclegowe, obiekty gastronomiczne, atrakcje turystyczne czy serwisy rowerowe posiadające specjalną ofertę i udogodnienia dla rowerzystów. Aktualnie w Małopolsce certyfikat MPR uzyskało ponad 90 obiektów. Dodatkowo przy Szlaku Wokół Tatr funkcjonują podobne obiekty. Mapa MPR – tutaj).
- Mapy tras i szlaków rowerowych Małopolski (tutaj)
Można je pobrać ze strony internetowej, a bezpłatne egzemplarze drukowanych map i przewodników rowerowych można otrzymać w punktach Małopolskiej Sieci Informacji Turystycznej.
Materiały Małopolski przygotowane specjalnie dla OM