17 lipca pod Honorowym Patronatem Naczelnika GOPR, wyruszyła wyprawa górska, której celem jest najbardziej popularna góra Świata – nie Everest czy K2 – ale Artesonraju (6025 m. n.p.m.) w Peru. Każdy człowiek na Ziemi widział ją co najmniej raz w życiu i doskonale wie jak wygląda. Artesonraju, w koronie złotych gwiazd, jest logotypem wytwórni filmowej Paramount Pictures.
Na przełomie lipca i sierpnia zespół w składzie: Jarosław Botor (GB GOPR; HEMS), Piotr Szostek (GB GOPR; KAGB GOPR), Rafał Dec (GB GOPR; KAGB GOPR), Tomasz Krawczyk (KAGB GOPR) oraz Kamil Gabrski i Jakub Munk (GJ GOPR, podejmą próbę zdobycia Artesonraju południową ścianą. Po osiągnięciu celu zjadą ze szczytu na nartach.
Artesonraju nie jest łatwym celem. Najpierw z Limy trzeba dojechać 450 kilometrów do miasta Huaraz w Andach. Stamtąd dalej, dziesiątki kilometrów wąską i niebezpieczną drogą w stromych stokach. Po minimum dwóch dniach forsownego marszu po górach z tragarzami i osiołkami, dociera się do miejsca, z którego w końcu można… zobaczyć Artesonraju. I wtedy zaczynają się trudności. Po założeniu obozu, aklimatyzacji i wyczekaniu okna pogodowego, przed wspinaczami długa i uciążliwa przeprawa przez strome pola niskich, sięgających do kolan penitentów. Mijając te fantazyjne lodowo – śnieżne stalagmity (rzadko występujące w Południowych Kordylierach, jedynie na lodowcu właśnie pod Artesonraju), dociera się do pociętych kanionami szczelin pól śnieżnych. Tu zaczyna się strome, siłowe i wyczerpujące wspinanie na 6000 metrów z zaledwie połową zwykłej dawki tlenu i przenikliwym wiatrem.
Góra potrafi zaciekle bronić swojego szczytu i bywa wyjątkowo zdradliwa przy jego opuszczaniu. Szostek, Dec, Botor, Munk, Krawczyk i Gabarski postanowili wspinać się od południowej strony. Są doświadczonymi wspinaczami, alpinistami, narciarzami oraz Ratownikami Górskimi. Szostek i Dec w drodze powrotnej ze szczytu planują zjazd na nartach. Powodzenie zjazdu zależy w głównej mierze od jakości śniegu jaki będzie pokrywał tę piękną górę, co trudno przewidzieć.
Pozostaje życzyć im powodzenia.
Sponsorami wyprawy są: Philips, Fiskars, Majesty oraz Klinika św. Łukasza.
Wydarzenie można śledzić na fan pag’u wyprawy:
https://www.facebook.com/artesonraju
Anna Król-Szostek