Outdoor Magazyn
  • Start
  • Aktualności
    • Wspinaczka
    • Tatry
    • Alpinizm
    • Himalaizm
    • Biegi górskie i trail
    • Podróże
    • Poza trasą
    • Narty
    • Rajdy
    • Drytooling
    • Rowery
    • Szkolenia/Warsztaty
    • Konkursy
    • Jaskinie
    • Triathlon
    • Praca w outdoorze
  • Kierunki
    • Miejsca
    • Relacje
    • Wyprawy
  • Poradniki
    • Trekking & Góry
    • Skitouring
    • Turystyka
    • Trail running i Rajdy
    • Freeride
    • Biegówki
    • Fotografia & Film
    • Kuchnia
  • Testy
    • Obuwie
    • Odzież
    • Sprzęt & akcesoria
  • Sprzęt
    • Nowości
    • Poradnik sprzętowy
    • Przegląd rynku
    • Sklepy outdoorowe
    • Przewodniki
  • Ludzie
  • Kultura
    • Festiwale
    • Film
    • Książki
    • Prasa
    • Wystawy i Teatr
  • Patronat
  • Outdoor Mag
  • Gdzie kupić?
Brak wyników
View All Result
  • Start
  • Aktualności
    • Wspinaczka
    • Tatry
    • Alpinizm
    • Himalaizm
    • Biegi górskie i trail
    • Podróże
    • Poza trasą
    • Narty
    • Rajdy
    • Drytooling
    • Rowery
    • Szkolenia/Warsztaty
    • Konkursy
    • Jaskinie
    • Triathlon
    • Praca w outdoorze
  • Kierunki
    • Miejsca
    • Relacje
    • Wyprawy
  • Poradniki
    • Trekking & Góry
    • Skitouring
    • Turystyka
    • Trail running i Rajdy
    • Freeride
    • Biegówki
    • Fotografia & Film
    • Kuchnia
  • Testy
    • Obuwie
    • Odzież
    • Sprzęt & akcesoria
  • Sprzęt
    • Nowości
    • Poradnik sprzętowy
    • Przegląd rynku
    • Sklepy outdoorowe
    • Przewodniki
  • Ludzie
  • Kultura
    • Festiwale
    • Film
    • Książki
    • Prasa
    • Wystawy i Teatr
  • Patronat
  • Outdoor Mag
  • Gdzie kupić?
Brak wyników
View All Result
Outdoor Magazyn
Brak wyników
View All Result

Skirafting, czyli packraft i narty

Redakcja Redakcja
9 lutego 2022
Packrafting, Poradniki
0
Skirafting (fot. Daniel Tokarz)

Skirafting (fot. Daniel Tokarz)

Podziel się na FacebookuPodziel się na Twitterze

Skirafting, to połączenie spływu packraftem z nartami biegowymi lub skitourowymi. Wybór nart zależy głównie od terenu, po którym mamy zamiar się poruszać. Jeżeli wybieramy rzekę nizinną, wystarczą nam tradycyjne narty biegowe lub backcountry. Jeżeli jednak jest to rzeka górska (np. Dunajec) i mamy zamiar wracać przez góry, lepiej wybrać narty skitourowe (uwaga: w zimie na Dunajcu obowiązuje zakaz spływów na odcinku przebiegającym przez Park Narodowy).

***

Tereny do skiraftingu znajdziemy również w miejscach mniej oczywistych, takich jak bałtycka plaża, która czasami pokrywa się warstwą śniegu lub lodu. W przypadku terenów tak otwartych, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na siłę i kierunek wiatru. Dla packrafta niebezpieczny jest silny wiatr od plaży tzw. offshore – wtedy najlepiej zrezygnować ze spływu. Trasę planujemy tak, aby na nartach poruszać się pod wiatr, natomiast spływ powinien odbywać się z wiatrem i blisko plaży. 

W zimie packraft transportujemy zazwyczaj w plecaku. W łagodniejszym terenie możemy ciągnąć packraft jak sanki, wypełniając go pozostałymi bagażami. W tym przypadku lekki packraft stawia na tyle mały opór, że często zerkam za siebie, aby sprawdzić czy nadal tam jest. Dzięki małej wadze zestawu i niewielkim siłom tarcia nie potrzebujemy również specjalistycznej uprzęży. Ponieważ w packraftingu duże znacznie ma optymalizacja wagi, do podpięcia pakcraftu najlepiej wykorzystać sprzęt, który i tak zabieramy na wycieczkę. Pusty packraft możemy przyczepić do plecaka linką, której później użyjemy do przytroczenia bagażu do packrafta.

Narty idealnie pasują do packraftów. Nie zwiększają ich szerokości czy wysokości, dzięki czemu możemy spływać nawet po trudniejszych rzekach – inaczej niż w przypadku spływu z rowerem, który zwiększa wysokość jednostki i uniemożliwia przepłynięcie pod niskimi przeszkodami. Podwyższenie środka ciężkości sprawia także, że packraft jest znacznie mniej stabilny. Podczas spływu z nartami te problemy nie występują. 

W dłuższych packraftach z systemami ISS (Internal Storage Systems) i zamkiem TiZIP, narty z kijami i butami możemy włożyć do środka burt bocznych. 

Tradycyjne narty biegowe bez stalowych krawędzi nie wymagają dodatkowych zabezpieczeń i nie powinny uszkodzić packrafta. Specjalnego pokrowca lub owinięcia nart w materiał będziemy potrzebowali w przypadku transportu nart typu backcountry i skitourowych, których ostre krawędzie w trakcie pokonywania jakiejś przeszkody mogłyby rozciąć materiał. Ponieważ mamy tylko jedną komorę i spływ z nartami odbywamy przy niskiej temperaturze, powinniśmy zachować w tym względzie szczególną ostrożność.

Narty biegowe przytwierdzone do packrafta (fot. Daniel Tokarz)

Buty do nart biegowych z racji swej wygody i lekkości dobrze nadają się do spływów packraftem. Dzięki temu nie musimy zabierać dodatkowego obuwia. Ponieważ nogi w trakcie płynięcia pozostają nieruchome, można rozważyć użycie chemicznych ocieplaczy, które znacznie podnoszą komfort. 

Teoretycznie możemy również spływać w butach skitourowych, jednak wiąże się z tym pewne zagrożenie. Po ewentualnej wywrotce, pływanie w takich butach lub ich szybkie zdjęcie byłoby bardzo trudne. Dlatego na spływ połączony ze skitourami, powinniśmy zabrać dodatkowo buty trekkingowe. Zwykłe obuwie pozwoli nam również na łatwe przemieszczanie się w przypadku jakiejś awarii lub braku odpowiednich warunków. 

Mocując narty na packrafcie musimy je bardzo dobrze zabezpieczyć. Pamiętajmy, że o ile wiosło skonstruowane jest tak, aby po wypadnięciu do wody utrzymywało się na powierzchni, to producenci nart nie zakładali do tej pory, że ktoś będzie z nimi pływał. Dlatego ewentualne odczepienie się narty od packrafta, może spowodować jej zatonięcie – na głębszym akwenie narta może przepaść.

Zabierając na spływ narty skitourowe, na miejsce rozpoczęcia naszej przygody możemy wrócić również z wykorzystaniem wiatru i latawca – to snowkiting. Do tego celu najlepiej wykorzystać lekki latawiec komorowy nie wymagający pompowowania, tylko samoczynnie wypełniający się powietrzem. Latawce te są gotowe do startu w zaledwie kilka minut po wyciągnięciu z plecaka, a co najważniejsze, zajmują bardzo mało miejsca. Nie potrzebujemy też pompki, która dodatkowo zwiększałaby wagę zestawu. Pamiętajmy, że latawce otwarto-komorowe dedykowane są tylko do landkitingu. Brak komory powietrznej na wodzie spowodowałby ich zatonięcie, czy brak możliwości restartu. Jednak ich zaletą na lądzie jest to, że po mocnym uderzeniu w ziemię nie przebijemy komór. Mają również znacznie większy ciąg, niż ich pompowane odpowiedniki o tej samej powierzchni, a dodatkowo narty stawiają bardzo mały opór w stosunku do deski na wodzie, która najczęściej musi pływać wypornościowo. Zastosowanie specjalnego trapezu lub zwykłej uprzęży wspinaczkowej, która odciąży nasze ręce, pozwala na przemieszczanie się w ten sposób nawet przez cały dzień. 

Snowkiting (fot. Daniel Tokarz)

Packraft i narty to naprawdę świetne połączenie, które pozwala eksplorować zimą praktycznie każdy rodzaj terenu. Napotkane na trasie jezioro lub rzeka zmieniają się z przeszkody, w dodatkową atrakcję, zupełnie nowe doznanie. Z perspektywy rzeki świat wygląda inaczej, nurt niesie nas w ciszy, stajemy się częścią natury, która zaczyna nas akceptować. Widok zwierząt, które piją wodę, nie zwracając na nas uwagi, na zawsze zapadnie w pamięci. Koniecznie musicie tego doświadczyć!

Daniel Tokarz

Tags: PackraftingPolecamyskirafting
Redakcja

Redakcja

Powiązane wiadomości

Kurtki zimowe (fot. Marek Piwnicki / pexels.com)
Poradniki

Jaka kurtka na zimę w góry? Podpowiadamy!

10 października 2025
fot. mat. prasowe Würth Polska
Poradniki

Jesienna konserwacja roweru – jak zadbać o jednoślad przed zimą?

8 października 2025
rys. OpenAI / outdoormagazyn.pl
Bikepacking

Nie rezygnujmy z biwaków. Poradnik jesienny

1 października 2025
Następny artykuł
Rospuda, ostatni spływ w 2021 roku (fot. Bartek Szaro)

50 rzek - Bartek Szaro na półmetku projektu

Close-up of woman packing her clothes in suitcase she is going in vacation

O czym nie możesz zapomnieć podczas pakowania się przed podróżą? [sponsorowany]

Firma oferuje Crossblades w dwóch typach – HardBoot i Softboot (fot. materiały partnera)

Crossblades – nowy poziom frajdy na śniegu [sponsorowany]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Subskrybuj!

Zapisz się do naszego newslettera. Będziesz dostawał informacje o nowościach na stronie.

Najnowsze

Buty trekkingowe (fot. materiały partnera / Adobestock)

Jakie buty trekkingowe męskie wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Artykuł sponsorowany
14 listopada 2025
0

Jakie buty trekkingowe męskie będą najlepsze w góry? To pytanie, które pojawia się zawsze, gdy planujesz dłuższą wyprawę lub weekendowy...

Główna scena Krakowskiego Festiwalu Górskiego (fot. KFG)

Zapraszamy na 23. Krakowski Festiwal Górski – podstawowe informacje

Redakcja
14 listopada 2025
0

Lata lecą, festiwal ewoluuje, ale jedno pozostaje bez zmian: łączy nas pasja! Od ludzi gór, dla ludzi gór – Krakowski...

Columbia Sportswear - Amaze Puff™

Ciepło i stylowo – Columbia Sportswear przedstawia kolekcję damskich puchówek Amaze Puff™

Artykuł sponsorowany
14 listopada 2025
0

Jesienno-zimowa kolekcja Amaze Puff™ to trzy niezwykle miękkie modele kurtek, zaprojektowane tak, aby zapewnić Ci ciepło, suchość i stylowy wygląd...

Fjällräven Polar 2026

20 zwykłych ludzi, jedna przygoda życia – Fjällräven Polar 2026

Informacja prasowa
12 listopada 2025
0

Fjällräven rozpoczyna poszukiwania 20 osób, które wezmą udział w 300-kilometrowej wyprawie psim zaprzęgiem. Doświadczenie nie jest wymagane. *** Długie godziny...

© 2010-2025 Outdoor Magazyn - Magazyn sportów outdoorowych.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
View All Result
  • Wydarzenia
  • Sprzęt
  • Kierunki outdoor
  • Kultura
  • Testy
  • Poradniki
  • Gdzie kupić Outdoor Magazyn
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

© 2010-2024 Outdoor Magazyn