XVIII Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2013, które odbyły się w dniach 19-21 kwietnia, przyciągnęły tłumy warszawiaków. Centrum Targowo-Kongresowe MT Polska w Warszawie zgromadziło w weekend około 25 000 odwiedzających, którzy przybyli, by zapoznać się z ofertą wyjazdową i skorzystać z targowych atrakcji. Swoje propozycje zaprezentowało łącznie ponad 500 wystawców z 18 krajów. Równolegle z targami LATO odbyły się II Targi Produktów Regionalnych „Regionalia” oraz I Targi „Agroturystyka”.
Targi LATO odwiedzili miłośnicy podróżowania po Polsce i świecie, poznawania nowych, ciekawych miejsc. Dzięki różnorodnej ofercie biur podróży, hoteli, pensjonatów, ośrodków wypoczynkowych, SPA, uzdrowisk, polskich i zagranicznych regionów oraz firm zajmujących się turystyką tematyczną, w tym m.in. rowerową, żeglarską czy wędkarską, każdy mógł znaleźć tu coś dla siebie. Na imprezę przybyły również liczne rodziny z dziećmi oraz grupy przyjaciół, które w atmosferze kolorowego kiermaszu chciały skorzystać z przygotowanych atrakcji dla dorosłych i dla najmłodszych.
Oficjalne otwarcie XVIII Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2013 odbyło się w piątek 19 kwietnia o godzinie 11:00. Urszula Potęga, Prezes Zarządu MT Targi Polska, organizatora imprezy, powitała zebranych gości, w tym przedstawicieli instytucji związanych z turystyką, m.in. Polskiej Izby Turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej, przedstawicieli Parlamentu, ambasadorów oraz reprezentantów administracji rządowej i samorządowej.
Podczas uroczystego otwarcia Katarzyna Sobierajska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, życzyła sukcesów całej branży turystycznej oraz twórcom imprezy.
Bardzo się cieszę, że targi LATO obchodzą swój wspaniały, osiemnasty jubileusz. W życiu każdego człowieka osiągnięcie pełnoletności jest szczególnym wydarzeniem, więc mam nadzieję, że również dla targów LATO ta edycja będzie wyjątkowa, a dla organizatorów rekordowa pod względem osiągniętych wyników, jak też liczby wystawców. Przede wszystkim mam nadzieję, że nadchodzący sezon wakacyjny będzie udany dla klientów, którzy będą wyjeżdżać zarówno za granicę, jak też zwiedzać Polskę. Życzę, żeby był to również dobry sezon dla polskiej branży turystycznej, dla biur podróży, dla hotelarzy – mówiła.
Po przemówieniach nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi, inaugurujące targi LATO 2013. Targi odwiedziły oficjalne delegacje zagraniczne. W uroczystym otwarciu udział wzięli m.in.: Ambasador Republiki Tunezyjskiej, Ambasador Filipin, Ambasador Czarnogóry oraz Ambasador Republiki Kuby. Ekspozycję targową zwiedzili: Charge d’Affaires Ambasady Nowej Zelandii oraz Radca Handlowy Ambasady Panamy, Radca Handlowy Ambasady Bułgarii.
Siła polskich regionów
Ważną grupę wystawców podczas targów LATO 2013 stanowiły polskie regiony. Podczas uroczystego otwarcia ich rolę podkreśliła Urszula Potęga:
Ogromnie się cieszymy, że są z nami przedstawiciele aż 11 województw. To bardzo ważne, żebyście prezentowali się Państwo warszawiakom podczas tych targów. Jest nam to potrzebne, bo chcemy do Was jeździć.
Na stoiskach swoje walory turystyczne prezentowały województwa: lubelskie, małopolskie, podkarpackie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, łódzkie, wielkopolskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie oraz mazowieckie, będące w tym roku Regionem Partnerskim targów.
Na stoisku Mazowsza prezentowaliśmy bogatą ofertę turystyczną naszego regionu i szeroki wachlarz profesjonalnych ofert najlepszych produktów turystycznych, zachęcając turystów do odkrywania uroków ziemi mazowieckiej i przekonując wszystkich, że pomysł na atrakcyjny, udany weekend jest dostępny na wyciągnięcie ręki. Można było dowiedzieć się także o najciekawszych atrakcjach i zabytkach regionu, wydarzeniach kulturalnych oraz posmakować potraw regionalnych – podsumowuje Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Dodała również, że targi nadal pozostają jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych stosowanych w marketingu miejsc i są doskonałym miejscem do zacieśniania współpracy najważniejszych polskich instytucji i organizacji działających na rzecz polskiej turystyki.
Z kolei Szymon Bartosik, przedstawiciel Małopolskiej Organizacji Turystycznej, dostrzegł duże zainteresowanie samym stoiskiem, jak również ofertą prezentowaną przez wystawców z południowych regionów naszego kraju.
Klienci stoiska Małopolski interesowali się zarówno ofertą całego regionu, jak również naszych partnerów, którzy razem z nami prezentowali się, tj. Tarnowskiego Centrum Informacji, Powiatu Tarnowskiego, Powiatu Suskiego, Sądeckiej Organizacji Turystycznej, Ośrodka Olimpijskiego „Kolna” z Krakowa, Miasta Kraków. Większość zwiedzających deklarowała znajomość tych terenów, a w efekcie okazywało się, że wielu z nich nie do końca kojarzyło niektóre obszary, które prezentowały się na naszym stoisku – dodaje.
Zagranica w Polsce
Na targach, poza polskimi miastami, powiatami, lokalnymi atrakcjami turystycznymi, biurami podróży, hotelami, uzdrowiskami i ośrodkami SPA, również 18 państw z całego świata starało się przybliżyć swoje walory turystyczne Polakom, a wśród nich: Czarnogóra, Dania, Dominikana, Filipiny, Finlandia, Grecja, Kanada, Kuba, Litwa, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Słowacja, Tunezja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania i Włochy.
Raja Ammar, Dyrektor Tunezyjskiego Urzędu do spraw Turystyki w Warszawie podkreśliła, że po kilku latach nieobecności urząd postanowił ponownie zaistnieć na targach LATO.
Tegoroczna edycja była dla nas udanym powrotem na tę imprezę. Obecność naszych partnerów pozwoliła nam w pełni zaprezentować ofertę tunezyjską, a wysoka frekwencja zwiedzających zapewniła szerokie zainteresowanie naszym stoiskiem – dodaje. Z kolei Patricia Ann Paez, Ambasador Filipin, postrzegatargi LATO 2013 jako wspaniałe miejsce do zaprezentowania obcego kraju w Polsce. Jej zdaniem, dzięki obecności tego kraju podczas imprezy, został stworzony swego rodzaju pomost, który pozwala promować w Polsce Filipiny, jako turystyczny kierunek. Pani Ambasador dziękowała firmie MT Targi Polska za możliwość takiej prezentacji i pełne wsparcie, które zapewniło Filipinom sukces podczas tej edycji imprezy.
Podobnego zdania jest Bożena Hirling, Dyrektor Narodowego Przedstawicielstwa Turystyki Węgierskiej.
Dla Węgier wiosenne targi przed sezonem wakacyjnym są bardzo ważne i zawsze jesteśmy z nich zadowoleni. Prawie 85% osób wyjeżdża na Węgry indywidualnie, a właśnie na targi LATO przychodzi wielu klientów zainteresowanych takimi wyjazdami. Według mnie w tym roku edycja bardzo się powiodła, dzięki staraniom organizatorów i dzięki temu, że są i targi Regionalia i Agroturystyka. W dzisiejszych czasach, kiedy klient jest bardzo wymagający, trzeba mu zapewnić różne atrakcje. Dodatkowo bezpłatne wejście i dobra promocja targów spowodowały, że było bardzo wielu odwiedzających. Dla nas to szczególnie istotne, bo w zeszłym roku odnotowaliśmy ponad 13% wzrost przyjazdów turystów z Polski – cieszy się Bożena Hirling.
Targi LATO to od lat miejsce, do którego wraca wielu wystawców. Urozmaicony program przyciąga odwiedzających, a wysoką frekwencję doceniają także firmy, które prezentują tam swoją często niestandardową ofertę.
Targi LATO to dobra okazja do przybliżenia Bornholmu polskiemu klientowi. Jesteśmy zadowoleni z wysokiej frekwencji odwiedzających, rozdaliśmy dużo materiałów informacyjnych. Sądzę, że dobrym pomysłem jest także to, że targom LATO towarzyszyły inne pokrewne imprezy wystawiennicze, gdyż zapewniło nam to dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Poza firmą Bornpol na naszym stoisku prezentujemy ofertę kilku partnerów z Bornholmu oraz prężnie działającą firmę Novasol oferującą wynajem domów i apartamentów wakacyjnych na terenie całej Europy. Wspólna ekspozycja jest efektem współpracy z Izbą Turystyczną Bornholmu Destination Bornholm, odpowiedzialną za promocję wyspy, a my działamy pod jej patronatem – mówi Hanna Piórska, która razem z mężem Tomaszem kieruje firmą Bornpol.
Również właściciel biura Logos Travel Marek Śliwka jest zadowolony z bardzo udanych targów.
Odbyliśmy kilka ważnych spotkań biznesowych, a także gościliśmy na stoisku sporo klientów z terenu Warszawy. Ponieważ jesteśmy touroperatorem z siedzibą w Poznaniu, to targi te są właśnie wyjatkową okazją do spotkań z warszawskimi biurami agencyjnymi i klientami” – mówi. Dostrzega również wagę bezpośrednich kontaktów. „Są trudne do przecenienia i zwykle owocują zwiększoną sprzedażą miejsc na nasze wyprawy – dodaje.
Okiem zwiedzających
Tegoroczna edycja obfitowała w ciekawie zaaranżowane stoiska, uwagę przyciągały piękne kolorowe zdjęcia, regionalne stroje reprezentantów z różnych części Polski, a także degustacje regionalnych przysmaków. Dinozaury, kajaki, rowery, a w strefie atrakcji dla dzieci i młodzieży radosne śmiechy – to właśnie krajobraz targów LATO.
Koncerty, konkursy i zawody cieszyły się dużym zainteresowaniem, a słoneczna, weekendowa pogoda niewątpliwie sprzyjała organizatorom. Dzięki temu teren przed halą tętnił życiem, a piknikowa atmosfera udzielała się zwiedzającym, którzy mogli miło spędzić czas na świeżym powietrzu.
Wielu wrażeń dostarczyło także stoisko „Świat kampera”. Zespół „Kawy czy herbaty?” programu porannego TVP1, poprowadził wiele ciekawych spotkań z gośćmi, a cały sektor poświęcony turystyce kamperowej wzbudzał ogromne zainteresowanie.
Laureaci konkursów
Trzeciego dnia targów LATO 2013, zostały ogłoszone wyniki konkursów dla wystawców. Na letniej scenie wręczono laureatom nagrody. Pierwsze miejsce w konkursie na najlepszą ofertę ekspozycyjną polskiego regionu, organizowanym wspólnie przez Polską Organizację Turystyczną i MT Targi Polska, zajęła Śląska Organizacja Turystyczna.
Drugie miejsce zajęła Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego za pomysłowy wystrój stoiska, a na trzecim miejscu znalazło się Stowarzyszenie Delta – Jura Park, za oryginalną aranżację stoiska oraz bogatą ofertę dla dzieci.
Wyróżnienia otrzymali również: Wielkopolska Organizacja Turystyczna, Małopolska Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Polska Krajowa Sieć Miast Cittaslow, Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania – Wokół Łysej Góry, Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi Łowickiej i Gminy Nieborów, Stowarzyszenie Wdzydzko – Charzykowska Grupa Rybacka „Mórėnka” oraz Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka – Pojezierze Krajeńskie, a także Samorząd Województwa Mazowieckiego.
W konkursie dedykowanym wystawcom „Kryształowe Słońce” laureatem pierwszego miejsca w kategorii „Zagranica” została Ambasada Republiki Filipin. Wyróżnienie wręczono również Ministerstwu Turystyki Kuby, Ambasadzie Królestwa Norwegii oraz Czarnogórze. W kategorii „Polska” zwycięzcą został Samorząd Województwa Mazowieckiego, a wyróżnione zostały Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Lokalna Grupa Działania „Zielony Pierścień”.
W konkursie „Weekend dla mieszczucha”, który organizowała Polska Izba Turystyki oraz MT Targi Polska, główną nagrodę otrzymała Nadwiślańska Organizacja Turystyczna, a wyróżnienie powędrowało
do Horizont Grzegorz Boksa. Internauci wybrali natomiast Hotel Bania **** Thermal & Ski.
Zwiedzający wybrali zwycięzcę konkursu „Hit Lata 2013”. Statuetka oraz tytuł najlepszej oferty targowej został przyznany porannemu programowi TVP1 „Kawa czy Herbata?” za „Świat kampera”. Ten rodzaj turystyki, będący czymś więcej niż samym sposobem podróżowania, najbardziej przypadł do gustu osobom, które wzięły udział w tegorocznej edycji imprezy.
Patronat nad Latem
Patronat Honorowy nad targami LATO 2013 objęli: Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Paweł Niewiadomski – Prezes Polskiej Izby Turystyki.
Informacja prasowa MT Targi Polska