W październiku w Grenoble podczas International Snow Science Workshop miała miejsce premiera przełomowej technologii lawinowej JetForce, opracowanej przy współpracy Black Diamond i Pieps. JetForce to alternatywa dla poduszek lawinowych napełnianych sprężonym powietrzem bądź argonem z butli zainstalowanej w plecaku. Innowacyjne rozwiązanie JetForce pozwala na wielokrotne użycie plecaka w warunkach górskich, bez potrzeby ładowania butli.
JetForce wykorzystuje baterię i elektryczny silnik napędzający wirnik umieszczony w obudowie. Zespół silnika sterowany jest przez programowalny układ elektroniczny i napełnia poduszkę powietrzem zasysanym z otoczenia. Podstawowy program po uruchomieniu pozwala w 3,5 sekundy wypełnić 200-litrową poduszkę, następnie silnik działa na pełnej mocy przez kolejne 5,5 sekund dla bezpieczeństwa.
Od 10 do 60 sekundy od włączenia układ działa naprzemiennie z pełną mocą i na 50 proc. mocy. W tym przedziale czasu zwykle kończy się proces zasypywania i jest to kluczowy okres, w którym należy utrzymać pełne napełnienie poduszki. System działając w tym trybie potrafi skompensować ubytek powietrza i objętości wywołany rozdarciem o długości do 18 cm. Następnie system przechodzi w tryb pulsacyjny, mający podtrzymać napełnienie komór przez wymagane 3 minuty. W tym celu w 20-sekundowym interwale silnik pracuje na pełnej mocy przez 3 sekundy. Po upływie 3 minut następuje automatyczna deflacja. Konstruktorzy szacują, że powietrze wypompowane przez silnik może zwiększyć szanse przeżycia w sytuacji zakopania, tworząc dodatkową przestrzeń oddechową.
Podczas deflacji poduchy zostają częściowo wciągnięte do komór co ułatwia pakowanie. W przeciwieństwie do plecaków zasilanych butlą ze sprężonym powietrzem, nie ma potrzeby specjalnego składania poduszki; wpychamy je podobnie jak śpiwór do pokrowca.
Inicjacja systemu odbywa się poprzez pociągnięcie rękojeści umieszczonej na ramieniu plecaka. Konstrukcja rękojeści umożliwia obsługę i pewny chwyt prawą lub lewą dłonią, bez względu na typ używanej rękawicy. Na rękojeści umieszczono diody, wskazujące stan układu w danym momencie – czy jest on aktywny czy nie.
Umieszczona na stałe bateria litowo-jonowa, którą można ładować bez wyciągania jej z plecaka, pozwala na sześciokrotną inicjację systemu. Bateria przy wyłączonym mechanizmie wytrzymuje okres dwóch tygodni. Bateria nie stanowi problemu podczas transportu lotniczego. Można ją zdemontować odkręcając kilka małych śrubek. Rozwiązanie takie podyktowane zostało względami bezpieczeństwa.
System jest montowany w plecaku Black Diamond Halo 11, 28 i 40 litrów. Plecaki wyposażono w system zawieszenia Re-Activ. Plecak JetForce będzie ważył około 3,2 kg, co plasuje go w dolnej części przedziału wagowego dla plecaków lawinowych o pojemności około 30L. Plecak jest wciąż w fazie testów i konstruktorzy przyznają, że zastosowanie alternatywnych rozwiązań materiałowych i innej baterii może w dalszym stopniu obniżyć wagę produktu oraz zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność. Oprócz Black Diamond również POC oraz Pieps będą wprowadzać technologię JetForce.
JetForce zostanie zaprezentowany podczas targów ISPO w styczniu 2014 roku i powinien trafić do sprzedaży na jesieni 2014.
Źródło: Black Diamond
Arc’Teryx tez pracuje nad takim rozwiązaniem.