Masz wiadomość: Jest godz. 12 wychodzę sama na Maciejową, ale jeżeli będzie ładna pogoda to pójdę na Turbacz. Mam na sobie twoją zieloną kurtkę przeciwdeszczową. Jeśli otrzymałeś tę wiadomość i nie daję o sobie znać, to znaczy, że mogło mi się coś przydarzyć. Ola To tylko przykładowa informacja Emess – Emergency Message, którą możemy otrzymać w sytuacji, gdy osoba nam bliska znajdzie się w tarapatach.
Emess – Emergency Message to innowacyjny system automatycznego wysyłania wiadomości tekstowych za pomocą technologii GSM oraz wiadomości e-mail. Informacje te dotrą do wybranych przez nas osób, kiedy znajdziemy się w trudnej sytuacji lub gdy dojdzie do wypadku. Idea systemu jest bardzo prosta – wzrost bezpieczeństwa osób, które udają się w góry czy też bliższą lub dalszą podróż, a także pomoc w poszukiwaniu osób zaginionych. System Emess – Emergency Message powstał z inicjatywy Emess Sp. z o.o. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, we współpracy z Fundacją im. Anny Pasek oraz Grupą Podhalańską GOPR. Inspiracją do jego powstania stało się życie i sytuacje, z jakimi na co dzień spotykają się ratownicy górscy i pozostałe służby ratownicze.
O czym powinniśmy pamiętać, wybierając się w podróż?
Wybierając się na wycieczkę, w góry, nad wodę, powinniśmy zawsze pozostawić informację o celu swej podróży, drodze, którą planujemy obrać, oraz godzinie planowanego powrotu. Nigdy nie możemy być pewni, co tak naprawdę się wydarzy. W sytuacji awaryjnej czas odgrywa niezwykle istotną rolę. Dlatego tak ważne jest poinformowanie bliskich nam osób o miejscu planowanego pobytu.
Niestety bardzo często osoby wybierające się w góry nie pozostawiają żadnej informacji na temat celu swej podróży ani planowanej drogi. Często już w trakcie wycieczki dochodzi do zmiany trasy i wyboru alternatywnego celu. W jaki sposób możemy poinformować naszych bliskich o tym, gdzie się udajemy? Jak ich powiadomić o zmianie planów? Co zrobić, jeśli ich telefon nie odpowiada, a wokół nie ma żadnego schroniska, w którym moglibyśmy zostawić informacje o planach? Możemy skorzystać z Emess – Emergency Message i zadbać o swoje bezpieczeństwo
Jak to działa?
Przed rozpoczęciem podróży należy wysłać SMS, w treści którego ustawiamy godzinę alarmu, czyli czas po upływie którego przygotowana przez nas informacja zostanie automatycznie wysłana na wskazany numer. Następnie wpisujemy krótką wiadomość dotyczącą naszej podróży, np. dokąd się udajemy, jakim szlakiem zamierzamy pokonać drogę, kto nam towarzyszy i kiedy zamierzamy powrócić.
W sytuacji awaryjnej, gdy stanie nam się coś złego i nie będziemy mogli się z nikim skontaktować, informacja ta pozwoli odpowiednim służbom ratunkowym podjąć szybką i bardziej skuteczną akcję poszukiwawczą.
Jak ustawić Emess Alarm?
Schemat działania systemu Emess – Emergancy Message Korzyści
- Wzrost świadomości związanej z bezpieczeństwem np. w górach, w podróży, podczas pracy
- Zwiększenie bezpieczeństwa podczas uprawiania aktywności górskich (np. turystyki)
- Łatwiejsza możliwość lokalizacji użytkownika systemu
- Szybszy przepływ informacji w sytuacji zagrożenia
- Skrócenie czasu trwania akcji poszukiwawczej i podniesienie jej efektywności
Zastosowanie
- Wszelka aktywność górska, przede wszystkim turystyka, wspinaczka i speleologia
- Praca poza biurem wymagająca bezpośrednich spotkań z klientami
- Sporty wodne, takie jak żeglarstwo, kajakarstwo
- Podróże w kraju i za granicą
- Spotkania z nieznajomymi osobami
System Emess – Emergency Message powstał z inicjatywy Emess Sp. z o.o. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, we współpracy z Grupą Podhalańską GOPR oraz Fundacją im. Anny Pasek. Inspiracją do jego powstania stało się życie i sytuacje, z jakimi na co dzień spotykają się ratownicy górscy i pozostałe służby ratownicze. Emess – Emergency Message uruchomiono przy wsparciu operatora sieci Plus GSM. Oficjalna strona systemu Emess – Emergency Message: www.emess.eu
Źródło: Fundacja im. Anny Pasek