“Rzeźnik 500”, czyli bieg po Głównym Szlaku Beskidzkim

(fot. materiały organizatora)

„Rzeźnik 500”, czyli bieg po Głównym Szlaku Beskidzkim, to idea, która od lat chodziła nam po głowach. Myśl o zinstytucjonalizowaniu wyzwania, jakim jest pokonanie GSB zrodziła się już kiedy Leszek Rzeszótko najpierw sam, a potem z żoną, Marzeną Rzeszótko przybiegli z Ustronia na Bieg Rzeźnika.

***

Rozmawialiśmy o tym wiele razy w rzeźnickim gronie. Potem z uwagą obserwowaliśmy wyczyny Kamila Klicha, Rafała Bielawy, Romana Ficka, Kamila Leśniaka, Rafała Kota (zimą!), Romana Ficka, Maćka Więcka, Piotra Kłosowicza, Jarosława Gonczarenki, Daniela Polony, a także kobiet: Joanny Mostowskiej, Kai Malinowskiej, Angeliki Szczepanik, Marty Dębskiej czy Sylwii Lasok i innych.

(fot. Piotr Dymus Photography — Bieg Rzeźnika)

Pierwszy plik z zasadami, jakie powinny towarzyszyć takiej imprezie, stworzyliśmy w już w 2010 roku. Pracował nad nim wtedy Piotrek Skrzypczak, współautor (wraz z Anną Dąbrowską) książki o Rzeźniku. I tak naprawdę wtedy ustalone zasady znalazły się i w finalnej wersji wyzwania, które materializuje się dzisiaj.

Od kilku lat coraz bliżej przyglądaliśmy się GSB i im bardziej się przyglądaliśmy tematowi, tym bardziej zdawaliśmy sobie sprawę, jak olbrzymie jest to wyzwanie logistyczne i organizacyjne. Moderowaliśmy więc zasady, konsultowaliśmy je z tymi, którzy przebiegli ten szlak oraz z tymi, którzy go przeszli. Odwiedzaliśmy schroniska, rozmawialiśmy z włodarzami gmin, które znajdują się na trasie, organizatorami przebiegających fragmentami GSB imprez, zbieraliśmy relacje, kalkulowaliśmy…

Ostatecznie katalizatorem stworzenia biegu były 2 wirtualne edycje Rzeźnika 500, które cieszyły się dość sporą popularnością (dotychczas ukończyło je blisko 200 osób) i — przede wszystkim — to, że do współorganizacji dołączyli organizatorzy Turbacz Trail — Natalia i Paweł Sala oraz Festiwalu Biegowego w Piwnicznej-Zdroju — Zygmunt Berdychowski. Otrzymaliśmy też wsparcie redaktora portalu Biegigórskie.pl — Dominika Ząbczyńskiego, największy znawca biegów górskich w Polsce oraz prezesa Stowarzyszenia GSB — Leszka Piekło.  I tak powstał Rzeźnik 500, którego start odbędzie się w Ustroniu, 13 czerwca 2025.

(fot. Magdalena Sedlak — Bieg Rzeźnika)

Trasę biegu podzieliliśmy na 8 etapów, wynoszących średnio po nieco ponad 60 km, ale podzielonych na nierówne odcinki od 32 do 75 km. Podział ten wynika przede wszystkim z dostępności bazy noclegowej. Zatrzymujemy się zatem po drodze w schronisku na Rysiance, w Jordanowie, w schronisku na Turbaczu, na Hali Łabowskiej, w bacówce w Bartnem, w Iwoniczu-Zdroju oraz w Cisnej. Przed biegiem organizujemy nocleg w Ustroniu, a po biegu — w Wołosatem. Dekoracja zwycięzców (a w myśl rzeźnickiej zasady zwycięzcami są wszyscy, którzy ukończą Bieg) odbędzie się podczas dekoracji Festiwalu Biegu Rzeźnika w Cisnej.

Bieg 7 Dolin (fot. materiały organizatora)

Start wspólny odbędzie się tylko raz. Z rynku w Ustroniu. W kolejnych dniach każdy będzie mógł indywidualnie dopasować sobie godzinę startu, ruszając na trasę następnego etapu pomiędzy 4.00 a 10.00 rano. Na metę każdego z etapów będzie trzeba przybyć przed 22.00. My organizujemy noclegi. Przygotowujemy śniadania (lub suchy prowiant). Czekamy z obiadokolacją. W kilku miejscach będziemy proponować też posiłki na trasie (np. w fantastycznej pizzerii w Kątach).

Każdego dnia o 10.00 zabieramy Wasze bagaże na metę kolejnego etapu. Mierzymy czas. Dostarczamy trackery, żeby można było Wasze zmagania śledzić w necie. Ściągamy fotografów i filmowców. Dbamy o media. No i przygotowujemy pakiety startowe, które wyślemy Wam kilka dni przed imprezą. Dopingujemy i zapewniamy taką obsługę, żebyście nie musieli się martwić o nic poza dotarciem do mety.  W pewnym sensie będą to wakacje all-inclusive, z tym że codziennie trzeba będzie zmienić łóżko :)

Tyle na razie. W kolejnych tygodniach przedstawiać będziemy goszczące nas schroniska, gminy, oraz partnerów i sponsorów imprezy. Tymczasem w ramach rozgrzewki, 11 października organizujemy w ramach obchodów stulecia GSB dwudniową wycieczkę biegową na pierwszych 100 km tego fantastycznego szlaku, na którą serdecznie zapraszamy. Więcej o tym za chwilę, chociaż już teraz możecie przeczytać regulamin, w którym już teraz wszystko jest napisane :)

Mirosław Bieniecki
Fundacja Bieg Rzeźnika

ZAPISY: https://www.biegrzeznika.pl/rzeznik-500-czyli-bieg-etapowy-glownym-szlakiem-beskidzkim/