Jak może wyglądać nowoczesna edukacja? Czy jest w niej miejsce na outdoor, powrót do natury, rozwój niezależny od nowoczesnych technologii?
***
Z inicjatywy grupy rodziców i pedagogów taka właśnie placówka edukacyjna powstaje w Żorach, na Śląsku, jako druga w Polsce Leśna Szkoła Podstawowa. Aktualnie trwa rekrutacja uczniów do klas 1-3, które wystartują już we wrześniu.
Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy nagle wychodzi z nich cała ich siła – M. Montessori
Tworząc szkołę założycielki bazują na swoich wieloletnich doświadczeniach i pasjach związanych z edukacją dzieci i młodzieży oraz na wynikach najnowszych badań naukowych, dotyczących neurobiologii rozwoju dziecka. Z drugiej strony dostrzegają stale rosnącą świadomość rodziców i trud poszukiwania dobrej szkoły dla swoich dzieci. Szkoły, która odpowiadałaby potrzebom uczniów i jednocześnie zapewniała wysoki poziom edukacji, gwarantujący dobry start w dorosłość.
Twórczynie Szkoły przekonują:
Naszą odpowiedzią na potrzeby rozwojowe młodych ludzi jest Leśna Szkoła, w której uczniowie nie tylko będą spędzać czas na łonie natury, ale też doświadczać jej wszystkimi zmysłami oraz korzystać z jej dobrodziejstw w procesach poznawczych. Praca dydaktyczna w naszej placówce każdego dnia będzie częściowo realizowana w profesjonalnie wyposażonych klasach – pracowniach, a częściowo w lesie, na polanie, łące lub podczas wycieczek i wypraw w teren.
Tu przyroda dyktuje warunki, dostarcza wrażeń i gwarantuje brak monotonii. Przebywając poza budynkiem uczniowie sami organizują sobie czas, uczą się współpracy, współdziałania, prowadzą doświadczenia i obserwacje, w naturalny sposób rozwijają motorykę dużą i małą. Leśna edukacja to dla nas naturalna reakcja na zmieniający się świat.
Co jeszcze wyróżnia tę placówkę, opowiada jedna z pomysłodawczyń Leśnej Szkoły Podstawowej w Żorach – Kinga Jureczko – Kowalska:
Edukacja w naszej szkole będzie odbywać się w mniejszych grupach niż w tradycyjnej szkole, a przestrzeń klas zostanie zaaranżowana w sposób maksymalnie sprzyjający indywidualnym potrzebom uczniów. Ławki będzie można dowolnie konfigurować, w każdej sali nie zabraknie kącika do samodzielnej pracy, relaksacyjnych puf i bogatej biblioteczki. Pracować będziemy metodą projektów interdyscyplinarnych, a czasu pracy nie będą ograniczać dzwonki. Minimalizujemy również system oceniania dzieci do niezbędnego minimum, nakładanego na nas przez wymogi ustawowe.
Dodatkowym atutem Leśnej Szkoły jest Leśna Stołówka, która zapewni zdrowe i smaczne wyżywienie swoim uczniom. Potrawy przygotowywane będą zgodnie z sezonowością i porami roku, a jadłospis oparty jest na dobrodziejstwie lokalnych i ekologicznych producentów żywności.
Helena Suchodolska