Outdoor Magazyn
  • Start
  • Aktualności
    • Wspinaczka
    • Tatry
    • Alpinizm
    • Himalaizm
    • Biegi górskie i trail
    • Podróże
    • Poza trasą
    • Narty
    • Rajdy
    • Drytooling
    • Rowery
    • Szkolenia/Warsztaty
    • Konkursy
    • Jaskinie
    • Triathlon
    • Praca w outdoorze
  • Kierunki
    • Miejsca
    • Relacje
    • Wyprawy
  • Poradniki
    • Trekking & Góry
    • Skitouring
    • Turystyka
    • Trail running i Rajdy
    • Freeride
    • Biegówki
    • Fotografia & Film
    • Kuchnia
  • Testy
    • Obuwie
    • Odzież
    • Sprzęt & akcesoria
  • Sprzęt
    • Nowości
    • Poradnik sprzętowy
    • Przegląd rynku
    • Sklepy outdoorowe
    • Przewodniki
  • Ludzie
  • Kultura
    • Festiwale
    • Film
    • Książki
    • Prasa
    • Wystawy i Teatr
  • Patronat
  • Outdoor Mag
  • Gdzie kupić?
Brak wyników
View All Result
  • Start
  • Aktualności
    • Wspinaczka
    • Tatry
    • Alpinizm
    • Himalaizm
    • Biegi górskie i trail
    • Podróże
    • Poza trasą
    • Narty
    • Rajdy
    • Drytooling
    • Rowery
    • Szkolenia/Warsztaty
    • Konkursy
    • Jaskinie
    • Triathlon
    • Praca w outdoorze
  • Kierunki
    • Miejsca
    • Relacje
    • Wyprawy
  • Poradniki
    • Trekking & Góry
    • Skitouring
    • Turystyka
    • Trail running i Rajdy
    • Freeride
    • Biegówki
    • Fotografia & Film
    • Kuchnia
  • Testy
    • Obuwie
    • Odzież
    • Sprzęt & akcesoria
  • Sprzęt
    • Nowości
    • Poradnik sprzętowy
    • Przegląd rynku
    • Sklepy outdoorowe
    • Przewodniki
  • Ludzie
  • Kultura
    • Festiwale
    • Film
    • Książki
    • Prasa
    • Wystawy i Teatr
  • Patronat
  • Outdoor Mag
  • Gdzie kupić?
Brak wyników
View All Result
Outdoor Magazyn
Brak wyników
View All Result

Second-hand online – ważne kroki w stronę zrównoważonych wyborów

Zuzanna Kozerska Zuzanna Kozerska
26 września 2023
Ekologia, Zielona strona Outdoor Magazynu
0
fot. reverse.supply/Bergzeit

fot. reverse.supply/Bergzeit

Podziel się na FacebookuPodziel się na Twitterze

Konsumenci coraz częściej wybierają odzież używaną. Rynek odzieży „z drugiej ręki” szybko się rozwija i oferuje potencjał na innych obszarach, nie tylko w kwestii bardziej zrównoważonej konsumpcji. Trend ten tworzy także nowe możliwości i formy przychodów dla sprzedawców. Poniżej przedstawiamy przykładowe etapy wdrażania modelu ponownego wykorzystania odzieży na zasadzie gospodarki cyrkulacyjnej.

***

Jak mówi Friederike von Wedel-Parlow, dyrektor Beneficial Design Institute i ekspert ds. zrównoważonej mody, około 50 procent produkowanej odzieży na całym świecie nie jest noszone. Gromadzimy zbyt dużo i coraz szybciej, po czym odkładamy ubrania do szafy lub wyrzucamy, nie nosząc ich ponownie. Jednocześnie, choć sporo mamy, produkcja i konsumpcja stale rosną. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Greenpeace, każdego roku produkuje się około 70 milionów ton odzieży. Moda tym samym jest jedną z najbardziej szkodliwych branż dla środowiska naturalnego. Konieczne jest zatem ponowne przemyślenie, jakie kroki należy podjąć, by osiągnąć ważne i długoterminowe cele zawartego paryskiego porozumienia klimatycznego.

Friederike von Wedel-Parlow, fot. reverse.supply/Bergzeit

Z drugiej ręki

Najbardziej zrównoważony produkt to ten, który już mamy. Problem jednak pojawia się, kiedy nie pasuje lub nie trafia już w nasze upodobania. W tym przypadku, na przeciw wychodzą sklepy typu second-hand. Stanowią one bowiem nie tylko ofertę trudno dostępnych ubrań z przeszłych kolekcji, ale także pomagają nam w oszczędzaniu CO2, czyli w nieco bardziej przyjaznej dla środowiska konsumpcji. Kolejnym plusem jest cena. Choć wielu z nas chciałoby kupować bardziej świadomie, nie wszystkich stać na nowe, wyprodukowane w duchu zrównoważonej mody produkty. Kupujący dostaje ubrania w niższej cenie, a sprzedający wciąż zyskuje więcej, niż jakby miał nie sprzedać nic. Ukłonem w stronę zainteresowanych tą formą zakupów jest obecna popularność różnego rodzaju platform i aplikacji, za czym idzie jeszcze lepsza kontrola jakości.

Od sprawdzenia produktu do jego zdjęcia

Aby zmniejszyć obawy związane z zakupem używanej odzieży, należy wykonać kilka niezbędnych czynności. Ten proces musi być jednak prosty. Zwracają na to uwagę niemieckie firmy zajmujące się handlem odzieży używanej, czyli założyciele platformy Re-Use czy berlińskiego start-upu reverse.supply, z którymi współpracuje m.in. firma Ortovox. Zaznaczają, że włączenie produktu do sprzedaży musi zawierać intuicyjne wprowadzenie danych, ocenę produktu i propozycję ceny za pomocą algorytmu, czy bezpłatną wysyłkę i wysyłkę zwrotną. Jak dodaje Martin Stolzenberger, dyrektor zarządzający Bergzeit, ważna jest dla nich prezentacja, co w prostszym rozumieniu oznacza estetyczne i zachęcające zdjęcia publikowane online. Zabieg ten wydaje się nam całkowicie uzasadniony.

fot. Reverse.supply/Bergzeit

Wystarczająco dużo towaru

Kluczem do tego, by second-hand działał w sieci są nie tylko zainteresowani, ale także wystarczająca ilość towaru – najlepiej w różnych rozmiarach i dobranego na różne pory roku. Jest to wyzwanie, bo w tym biznesie zdecydowanie szybciej trafią się pojedyncze „perełki” niż kilka takich samych zestawów. Re-Use Shop, będący częścią firmy Bergzeit, ma około 6000 zarejestrowanych przedmiotów używanych, z czego 2000 zostało już sprzedanych. Jak informują, szczególnym zainteresowaniem cieszą się popularne marki, takie jak Patagonia czy Arc’teryx oraz ich ponadczasowe fasony: kurtki w kolorze czarnym, ale też buty trekkingowe i artykuły dziecięce. Część z nich to produkty, których nie można już dostać w regularnej sprzedaży.

Działania marek outdoorowych

Oprócz programów pilotażowych zewnętrznych firm, sami zainteresowani działają na własną rękę. Przykładowo, we wspomnianej marce sportowej Ortovox zwroty są sprawdzane i odnawiane we własnym warsztacie, a następnie odsprzedawane w atrakcyjnych cenach za pośrednictwem sklepu Ortovox Second Life. Czy jest to tylko troska o środowisko? Pewnie nie. Duża część tego typu działań to zabiegi marketingowe sklepów dbających o swój wizerunek. Tę kwestię poruszaliśmy przy okazji rozmowy Outdoor Magazynu z przedstawicielem CRAG store – krakowskiego pomysłodawcy akcji „NOSZONE lepsze niż nowe” i miejsca, w którym dostaniemy sporo dobrego, pochodzącego z drugiego obiegu

fot. Max Draeger/Ortovox

Ciągły rozwój

Marki outdoorowe z cenionymi produktami znanymi z wysokiej jakości zdecydowanie dokładają ważną cegiełkę do całej idei second-hand. Im lepszy produkt, tym większy entuzjazm i rosnąca świadomość konsumentów. Jak mówi Max Grosse Lutermann, współzałożyciel reverse.supply, sprzedaż z drugiej ręki rośnie 21 razy szybciej niż tradycyjna sprzedaż detaliczna. Przynosi wiele korzyści nie tylko cenowych i środowiskowych, ale także wizerunkowych. Mimo to, są to dopiero pierwsze kroki firm, a miejsca na rozwój i optymalizację procesów ponownej sprzedaży jest wciąż bardzo dużo.

Zuzanna Kozerska

Źródło: ISPO.com

Tags: ekologiasecond-handzrównoważony rozwój
Zuzanna Kozerska

Zuzanna Kozerska

Powiązane wiadomości

(fot. Pixabay)
Zielona strona Outdoor Magazynu

Przystosowanie miast do zmian klimatu – Nowe regulacje dotyczące Miejskich Planów Adaptacji

9 czerwca 2025
Feed Zone marki Primus to nowa kolekcja stworzona z myślą o rowerzystach (fot. mat. Primus)
Zielona strona Outdoor Magazynu

Rola roweru i transportu publicznego w dążeniu do neutralności klimatycznej – Światowy Dzień Roweru 2025

2 czerwca 2025
Europejski Dzień Parków Narodowych (fot. mat. prasowe  programu Kubusiowi Przyjaciele Natury)
Zielona strona Outdoor Magazynu

Co słychać w parkach narodowych? O sile dźwięków w edukacji przyrodniczej

20 maja 2025
Następny artykuł

Festiwal Siła Marzeń, 7-8 października 2023

(fot. Robert Bogusz)

Z packraftem na dziko: jednodniowy spływ Myślą na odcinku Dębno-Chwarszczany

fot. Wiola Imiolczyk

Test kurtki Odin 1 World Jacket marki Helly Hansen

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Subskrybuj!

Zapisz się do naszego newslettera. Będziesz dostawał informacje o nowościach na stronie.

Najnowsze

fot. Via Mountains

Sentiero Italia – odcinek sardyński. Informacje praktyczne

Redakcja
16 czerwca 2025
0

W 30. numerze Outdoor Magazynu Weronika Łukaszewska i Sławek Sanocki z Via Mountains podzielili się z nami relacją z sardyńskiego...

Letnie buty trekkingowe 2025 – niezależny wybór redakcji

Redakcja
12 czerwca 2025
0

Letnie wędrówki wymagają obuwia lekkiego i trwałego, a te dwie cechy nie zawsze idą w parze. Buty trekkingowe na lato...

Autorka: Barbara Grubka

Wystawa fotografii Barbary Grubki

Redakcja
12 czerwca 2025
0

Jeżeli kiedykolwiek marzyło Wam się na ścianie któreś z moich zdjęć, to teraz możecie nabyć je w zestawie z BARDZO...

Dzierawica (fot. Gracjan Tecław)

Korona Bałkanów – wyprawa z High Away

Redakcja
11 czerwca 2025
0

O wyprawie na wszystkie najwyższe szczyty Bałkanów piszą Hubert Jarzębowski i Przemek Murzyn z agencji High Away. W artykule znajdziecie...

© 2010-2024 Outdoor Magazyn - Magazyn sportów outdoorowych.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
View All Result
  • Wydarzenia
  • Sprzęt
  • Kierunki outdoor
  • Kultura
  • Testy
  • Poradniki
  • Gdzie kupić Outdoor Magazyn
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

© 2010-2024 Outdoor Magazyn