4Żywioły – od strony wspinaczkowej i sprzętowej. Rozmowa z Marcinem „Yeti” Tomaszewskim – wspinaczem i projektantem dla marki HiMountain

przez Aneta Żukowska | Opublikowano 20 stycznia 2014 17:12

Z Marcinem „Yeti” Tomaszewskim – wspinaczem i projektantem najnowszej kolekcji 4Żywioły marki HiMountain rozmawiamy o tworzeniu odzieży i sprzętu outdoorowego oraz o nowych wyzwaniach wspinaczkowych i zawodowych.

Marcin "Yeti" Tomaszewski (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Marcin „Yeti” Tomaszewski (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Aneta Żukowska: Od kiedy współpracujesz z marką HiMountain jako ambasador marki?

Marcin Tomaszewski: Współpracę podjęliśmy na początku 2009 roku. W 2013 wraz z pierwszym egzemplarzem kurtki „Bushido” określiliśmy moje stanowisko.

Wiele historii związanych z tworzeniem produktów outdoorowych zaczynało się właśnie od wiedzy zdobytej najpierw podczas użytkowania sprzętu i odzieży. Tak też jest u Ciebie. Jak sądzę, przede wszystkim jesteś wspinaczem, dopiero potem projektantem. Jak ta przygoda z projektowaniem się u Ciebie zaczęła? Opowiedz jak wyglądała kolekcja „Geronimo, odzież extremalna” z 1998 roku? 

Pierwsze projekty Marcina Tomaszewskiego w ramach firmy „Geronimo, odzież extremalna” (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Pierwsze projekty Marcina Tomaszewskiego w ramach firmy „Geronimo, odzież extremalna” (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Praktyczne zastosowanie odzieży określa jej byt na rynku, ulicach oraz w górach. Przed wprowadzeniem kolejnego egzemplarza zawsze należy przetestować go w naturze. Tak postępują profesjonalne firmy. Korzystają przy tym z osób, które uprawiając wyczynowo sport odkrywają ich słabe strony. W moim przypadku było trochę na opak. „Geronimo, odzież extremalna” była moją marką, którą stworzyłem na początku dla własnych potrzeb. Odzież, którą szyłem testowałem w Tatrach i innych górach Polski. Wytyczyłem w niej zimą m.in. „Ostatniego Mohikanina” na Kazalnicy Mięguszowieckie. Po jakimś czasie zdecydowałem się ruszyć z większą produkcją, która niestety została wypluta przez wypełniony chińskimi kocykami rynek. W pierwszych latach szyłem sam z pomocą rodziny, później zatrudniłem krawcową. Po materiał jeździłem pociągiem do firmy z podwarszawskich Janek.

Teraz wracasz do „korzeni” na profesjonalnym poziomie. Nazwa kolekcji HiMountain odnosi się do projektu alpinistycznego „4Żywioły”, którego realizację rozpocząłeś w 2009 roku. Wyjaśnijmy, że celem projektu jest wytyczenie nowych dróg w czterech rejonach górskich charakterystycznych dla każdego z żywiołów, czyli: Patagonia – Wiatr, Alaska – zimno, Ziemia Baffina –Woda, Wenezuela – Tropik. W ubiegłym roku udało Ci się wraz z Markiem Raganowiczem wytyczyć nową drogę „Bushido” na północno-zachodniej ścianie Great Trango Tower w Pakistanie. We wcześniejszych latach udało się zrealizować cele w Wenezueli i na Ziemi Baffina. W 2010 roku na Acopan Tenui powstała droga „Misterios, dwa lata później wytyczyłeś z Markiem Raganowiczem „Superbalance” na północnej ścianie Polar Sun Spire. W 2012 roku w zespole z Kubą Radziejowskim dokonałeś pierwszego polskiego przejścia zachodniej ściany Cerro Torre. Jakie masz najbliższe plany wspinaczkowe? Co będzie Twoim kolejnym celem?

Projekt 4Żywioły przechodzi obecnie wielką ewolucję, wciąż rozrasta się nie tylko na sferę górską, ale również zawodową. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ mam dzięki temu możliwość pracy w obrębie sfer, które mnie pasjonują. Moje wspinanie przechodzi pewną metamorfozę. W zeszłym roku zamknąłem etap Big Wall. Wspomniane przez Ciebie drogi stanowią górną granicę przejść w tym stylu na świecie. Za wytyczenie drogi „Bushido” w Pakistanie telewizja internetowa EpicTV przyznała nam pierwsze miejsce z wszystkich dokonań na świecie w 2013 roku w kategorii Big Wall. Kolejny rozwój byłby jedynie małymi kroczkami, kosmetyką w zakresie stylu przejścia klasycznego większych odcinków terenu. Moim celem jest obecnie wspinanie w stylu alpejski. Drugi biegun. Szybkie wspinanie klasyczne bez poręczowania, wciąż duże ściany i nowe drogi. Najbliższymi projektami są nowa droga na Mount Dickey na Alasce z Dawidem Sysakiem w kwietniu oraz siedmiotysięcznik w Himalajach lub Karakorum z Januszem Gołębiem w październiku.

Bushido, nowa polska droga na ścianie Great Trango Tower w Pakistanie

Bushido, nowa polska droga na ścianie Great Trango Tower w Pakistanie

Marcin Tomaszewski na drodze Bushido (fot. Marek Raganowicz)

Marcin Tomaszewski na drodze Bushido (fot. Marek Raganowicz)

Marcin Tomaszewski i Marek Raganowicz na drodze Bushido (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Marcin Tomaszewski i Marek Raganowicz na drodze Bushido (fot. arch. Marcin Tomaszewski)

Gratuluję planów! Wracając do „Bushido”, w jakich ubraniach i z jakim sprzętem wspinałeś się na tej drodze?

Oczywiście w HiMountain – kurtka „Bushido” i  PrimaLoft „Kedar”. Jeśli chodzi o sprzęt, to sponsorowało nas kilka marek.

Tytułowe cztery żywioły, czyli wiatr, woda, zimno i tropik przełożą się na kolekcję HiMountain.  Jak to będzie wyglądało – czy będą to cztery oddzielne segmenty zaplanowane dla czterech różnych aktywności, czy będzie to może odzież górska przeznaczona na cztery różne warunki klimatyczne?

Podział odnosić się będzie do warunków klimatycznych, a w każdym z segmentów zawarte będą konkretne produkty. Na rynek produkty wchodzić będą stopniowo w 2014 roku. O nowościach informować będzie zarówno centrala HiMountain, jak i ja poprzez mój profil na Facebooku oraz stronę internetową.

HiMountain, kurtka Bushido projektu Marcina Tomaszewskiego

HiMountain, kurtka Bushido projektu Marcina Tomaszewskiego

bushido-kaptur

Strony: 1 | 2 | 3 | 4

Wyświetlam 2 komentarze
Dodaj swój komentarz
  1. […] Marcin jest także współprojektantem kolekcji 4 Żywioły dla marki HiMountain, o czym można poczytać w rozmowie dla Outdoor Magazynu. […]

  2. […] liczących się na świecie przejść w 2013 r. (Zapraszamy do lektury wywiadu z Marcinem – TUTAJ oraz relacji z wyprawy – TUTAJ – […]

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn