Reduce, Repair, Reuse, Recycle – nowe spojrzenie na recykling marki Patagonia

przez Aneta Żukowska | Opublikowano 16 maja 2013 14:51

Rośnie świadomość ekologiczna mieszkańców Ziemi. Niemal wszyscy wiedzą, co to jest recykling i stosują go z większym lub mniejszym powodzeniem. Firma Patagonia wprowadza innowacyjne podejście do ochrony środowiska, także w biznesowym wydaniu.

Nadrzędnym celem firmy Patagonia, amerykańskiego producenta odzieży outdoorowej, jest tworzenie wysokiej jakości produktów przy minimalnym obciążeniu dla środowiska naturalnego. Firma stara się spełniać misję, uświadamiając swoim klientom, jak ważne dla środowiska, w którym żyjemy, jest zachowanie zasad 4xR: Reduce (zmniejszenie), Repair (naprawa), Reuse (ponowne używanie) oraz Recycle (odzyskiwanie).

common_Patagonia_news

Już sam proces produkcji jest szkodliwy dla środowiska naturalnego, w związku z tym powinniśmy starać się redukować ilość rzeczy, które kupujemy. Powinniśmy rozsądnie planować zakupy i zaopatrywać się tylko w to, co jest faktycznie niezbędne dla naszego funkcjonowania. Do zanieczyszczenia Ziemi przyczynia się bowiem w dużym stopniu nadmierny konsumpcjonizm.

Rzeczy, których używamy, powinny być tak zaprojektowane, aby można je było łatwo naprawić. To ważna wskazówka dla producentów, ale także dla odbiorców: próbujmy najpierw zepsutą rzecz dostępnymi środkami naprawić, a dopiero w ostateczności pomyślny o wyrzuceniu.

To, co jest przez nas nie używane i „kurzy się” w szafie, powinniśmy sprzedać lub oddać innym. Pomożemy w ten sposób potrzebującym lub zwyczajnie tchniemy w rzeczy „nowe życie”.

Dopiero w momencie gdy powyższe możliwości zostaną wyczerpane, powinniśmy zająć się recyclingiem w tradycyjnym tego słowa znaczeniu.

Firma Patagonia z pełnym przekonaniem stosuje powyższe zasady, wprowadzając program Common Threads Recycling – projekt, który zakłada, że każdy wytworzony produkt na końcu swojej żywotności powinien zostać przekształcony i ponownie wykorzystany na produkt o porównywalnej wartości.

Poliestrowy polar czy bielizna syntetyczna, kiedy się znoszą, mogą być przetworzone i przekształcone w nowe włókno o porównywalnej wartości – przetkane na nowy produkt oraz przeszyte w nowy strój mogą zostać ponownie wykorzystane. Inne materiały, jak np. bawełna, pocięta na kawałki i przekształcona na nowe włókna, co prawda nie będzie już takiej jakości jak na początku, ale może zostać wykorzystana w innych zastosowaniach niż odzież outdoorowa. Dobrej jakości wełniany sweter może zostać „zamieniony” na matę pokrywającą stół bilardowy.

Jednocześnie firma Patagonia jest bardzo ostrożna we wprowadzaniu kompromisu pomiędzy jakością a zyskami dla środowiska. Bardziej świadomy ekologicznie produkt, wytworzony w procesie recyclingu i przy użyciu najprostszych materiałów wtórnych, może nie być tak dobry jak jego konwencjonalny odpowiednik. Jeśli nie wygląda tak dobrze, nie jest funkcjonalny lub nie użytkuje się go tak długo, jak powinno, to staje się bezużyteczny, tym samym znowu szkodząc środowisku. Dlatego stosuje się inne podejście, recykling stawiając dopiero na końcu listy 4xR.

Produkty firmy Patagonia są wysokiej jakości, produkowane z myślą o tym, by służyły długo. Szczególną uwagę przywiązuje się do instrukcji użytkowania produktów, aby każdy mógł się cieszyć dłuższą żywotnością swoich ubrań.

Jednocześnie Patagonia zapewnia możliwość przesłania odzieży w celu dokonania naprawy, starając się minimalizować czas potrzebny na naprawienie uszkodzeń. Wraz z portalem www.ifixit.com podjęto też inicjatywę, aby klienci stali się bardziej samodzielni w wykonywaniu drobnych napraw (np. cerowanie).

Patagonia współpracuje z serwisem eBay.com w celu stworzenia przyjaznego miejsca na tej stronie internetowej, przeznaczonego specjalnie dla sprzedaży czy wymiany używanych przedmiotów i odzieży Patagonii. Testowany jest także program sprzedaży używanej odzieży Patagonii w wybranych punktach sprzedaży, wliczając w to wymianę starej odzieży na nową za dopłatą.

Strony: 1 | 2

Skomentuj

XHTML: Możesz korzystać z tych znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 


Outdoor Magazyn